Vettel kezdett a legjobban Barcelonában
A Formula-1-es csapatok pénteken Barcelonában folytatták a felkészülést a 2011-es szezonra, amelyen már a Pirelli lágy és szuperlágy keverékének módosított változata is a rendelkezésükre állt. Az első tesztnap kezdetén azonban nem az új slick gumik, hanem a vizes aszfaltra alkalmas abroncsok voltak a főszerepben: a felszáradó pályán a csapatok a bordázott gumikkal gördültek ki a garázsból.
A pilóták a délelőtti órákban többnyire a köztes esőgumikkal köröztek, délre azonban a pálya nagy része már felszáradt, így lassan előkerültek a bordázatlan gumik is.
Az ebédszünetet megelőzően csak tizenegy pilóta lépett pályára, ugyanis a Force India újonca, Paul di Resta egy műszaki hiba miatt végéig a garázsban várakozott. A 11-es lista élén Fernando Alonso állt, Jaime Alguersuari és Jenson Button előtt.
A Lotus-Renault különös programot választott: a sérült Robert Kubica helyettese, Nick Heidfeld délelőtt néhány felvezető kört teljesített, majd átadta a volánt Vitalij Petrovnak. Az orosz versenyző azonban a kinetikus energia-visszanyerő rendszerrel felmerült probléma miatt csak a tesztnap végén tudott pályára lépni. A nem várt nehézség miatt a brit színekben induló csapat átszervezheti a teljes tesztprogramját.
Nemcsak a Renault, a Force India is problémákkal küzdött, amelynek következtében di Resta délután futotta meg az első mért körét. Ezúttal a címvédő Red Bull Racing sem számolhat be problémamentes napról, ugyanis délután egy váltóhiba miatt az autó teljes farrészét szét kellett bontani. Sebastian Vettel csak hosszas várakozás után, fél órával az edzés vége előtt tudott csak pályára lépni, mégis sikerült javítania a korábbi köridején és a tabella élére állt.
A német pilóta ezzel maga mögött hagyta az addigi éllovas Fernando Alonsót, aki a délutáni száraz pályaviszonyok mellett közepesen hosszú, 8-17 körös etapokat futott, amelyek során 1:27-es, majd 1:29-es időket autózott.
Nemcsak az élmezőny versenyzői számára ért sikerrel véget a nap: Jaime Alguersuari a harmadik, míg Kamui Kobayashi a negyedik helyen állt, amikor a kockás zászlóval leintették a tesztnapot. Korábban mindkét pilóta miatt meg kellett szakítani az edzést – míg a Toro Rosso versenyzője a kavicságyban landolt, a Sauber autójából kifogyott az üzemanyag.
Nemcsak a fiatalok, a rutinos Rubens Barrichello miatt is állt az edzés, ugyanis amikor hibát észlelt, a pályán parkolta le az autót. A csapat úgy döntött, hogy elővigyázatosságból kicseréli a motort, emiatt a brazil versenyző szinte a teljes délutánt a garázsban töltötte.
Míg a mezőny legrutinosabb versenyzője nézői szerepbe kényszerült, korábbi csapattársa, Michael Schumacher délután verseny-szimulációt hajtott végre a Mercedesszel.
A McLaren-Mercedes versenyzője, Jenson Button az 5. helyen zárta az első barcelonai tesztnapot, amely során több hosszabb etapot is futott az MP4-26-os autóval. Azt követően, hogy a múlt heti, jerezi teszten problémák merültek fel az új autóval, a brit csapat délelőtt az aerodinamikai tesztre fókuszált. "Most használtuk először a pilótafülkéből szabályozható hátsó szárnyat és folytattuk a munkálatokat a KERS-szel. Összességében elégedettek vagyunk a programmal" – közölte a csapat.
Sokak meglepetésére a HRT versenyzője, Narain Karthikeyan a kilencedik helyen zárta a napot, Heikki Kovalainen (Lotus), Jerome D'Ambrosio (Virgin), Vitalij Petrov (Renault) és Nick Heidfeld (Renault) előtt.
1 | Vettel | Red Bull | 1.24.374 |
2 | Alonso | Ferrari | 1.25.485 +1.111 |
3 | Alguersuari | Toro Rosso | 1.25.638 +1.264 |
4 | Kobayashi | Sauber | 1.25.641 +1.267 |
5 | Button | McLaren | 1.26.365 +1.991 |
6 | Di Resta | Force India | 1.26.575 +2.201 |
7 | Barrichello | Williams | 1.26.912 +2.538 |
8 | Schumacher | Mercedes | 1.27.512s +3.138 |
9 | Karthikeyan | HRT | 1.28.393+4.019 |
10 | Kovalainen | Lotus | 1.30.065 +5.691 |
11 | D'Ambrosio | Virgin | 1.30.950+6.576 |
12 | Petrov | Renault | 1.35.174 +10.800 |
13 | Heidfeld | Renault | 1.44.324 +19.950 |
Vettel továbbra is az élen Barcelonában
A barcelonai tesztek szombati napján száraz, de hűvös pályaviszonyok fogadták a Formula-1 12 csapatát. A pénteki naphoz képest több változás is történt a brigádok beosztásában: a Mercedesnél Nico Rosberg váltotta a hétszeres bajnok Michael Schumachert, míg a HRT autójában Vitantonio Liuzzi foglalhatott helyet.
A Virgin Racing autóját Timo Glcok vezethette, miután pénteken Jerome D'Ambrosio teljesített szolgálatot. A Lotus-Renault a pénteki KERS-problémák miatt úgy döntött, hogy Nick Heidfeld helyett, Vitalij Petrov kezdi a munkát, emiatt a német versenyző csak délután léphetett pályára. A Team Lotusnál Heikki Kovalainen mellett, Ricardo Teixeira is lehetőséget kapott a bizonyításra, aki így megtehette első kilométereit a T128-as autóval.
Pénteken a Ferrari versenyzője, Fernando Alonso 470 kilométert futott az F150th Italia elnevezésű autóval, szombaton azonban éppen a maranellói csapatnál felmerült elektronikus probléma miatt kellett már korán megszakítani az edzést.
Nem sokkal később Vitalij Petrov túl keményen hajtott rá az egyik kerékvetőre, ami meglazult, így azt újra rögzíteni kellett. Miután a problémát elhárították, a csapatok folytatták a programjukat. A címvédő, Sebastian Vettel rövid etapokat futott, és a mezőny élére állt. A német pilóta 1:23.315 perces idejét már senki sem tudta megdönteni.
Eközben a McLaren-Mercedes nehézségekkel küzdött, a címvédő Jenson Button a hidraulikus rendszerben felmerült hiba miatt ugyanis délelőtt mindössze tizenegy kört teljesített az MP4-26-os autóval. Ezt a nap végéig 54 körre tornázta fel.
A csapatok délutáni programja sem telt zavartalanul: Force India újonc versenyzője, Paul di Resta a kavicságyban landolt, amely egy újabb megszakításhoz vezetett.
Mindez nem zavarta a Toro Rosso versenyzőjét, Jaime Alguersuarit, aki a hazai közönsége előtt, péntek után egy újabb második helyet szerzett. Őt honfitársa, Fernando Alonso követte a Ferrarival.
A Williams megmutatta, hogy a jerezi edzéselsőség nem a szerencsének köszönhető: a mezőny legtapasztaltabb versenyzője, Rubens Barrichello 118 kör megtétele után a negyedik helyen állt a tabellán. A brazil pilóta a tesztnap után elmondta: "Nagyon elégedett vagyok ezzel a nappal, és már alig várom, hogy újra autóba ülhessek."
Túl sokat nem kell várakoznia Barrichellónak, ugyanis a Williams tesztbeosztása szerint vasárnap délelőtt újra szolgálatban lesz, és csak délután kell átadnia a volánt fiatal kollégájának, Pastor Maldonadónak.
A barcelonai tesztek holnap reggel kilenc órától folytatódnak a Spanyol Nagydíjnak is otthont adó pályán.
1 | Vettel | Red Bull | 1m23.315s |
2 | Alguersuari | Toro Rosso | 1m23.519s +0.204 |
3 | Alonso | Ferrari | 1m23.978s +0.663 |
4 | Barrichello | Williams | 1m24.008s +0.693 |
5 | Heidfeld | Renault | 1m24.242s +0.927 |
6 | Kobayashi | Sauber | 1m24.243s +0.928 |
7 | Rosberg | Mercedes | 1m24.730s +1.415 |
8 | Button | McLaren | 1m24.923s +1.608 |
9 | Di Resta | Force India | 1m25.194s +1.879 |
10 | Kovalainen | Lotus | 1m26.421s +3.106 |
11 | Petrov | Renault | 1m26.884s +3.569 |
12 | Liuzzi | HRT | 1m27.044s +3.729 |
13 | Glock | Virgin | 1m27.242s +3.927 |
14 | Teixeira | Lotus | 1m31.584s +8.269 |
Vettel a kevés kör megtétele miatt panaszkodott
Annak ellenére, hogy a barcelonai tesztek első napján ő volt a leggyorsabb, Sebastian Vettel mégsem volt teljesen elégedett, mivel csupán 37 kör erejéig tudott a pályán tartózkodni.
Délután a Red Bull Racing autójában váltóprobléma merült fel, melynek megoldása hosszabb időt vett igénybe, így Vettel csak a teszt vége felé tudott ismét a pályára hajtani, igaz ekkor olyan gyors kört teljesített, hogy azonnal a tabella élére került.
A nagyszerű végjáték ellenére a világbajnok azonban elismerte, hogy több időt szeretett volna tölteni a pályán: „Sajnos nem tettünk meg sok kört ma, mivel volt egy hosszú szünetünk, hosszabb, mint amire számítottunk” – magyarázta Vettel a riportereknek Barcelonában.
A váltóproblémával kapcsolatban pedig a következőket nyilatkozta: „Semmi nagy dolog nem történt, valójában semmi sem tört el, de tesztelés alkalmával természetesen, ha azt gondolod, hogy probléma lehet, akkor inkább szét kell szedni az autót és ellenőrizni kell azt a területet, mielőtt folytatod a programot és előjönne az a probléma.”
„Ahogy mondtam, hosszabb időt vett igénybe, mint amire számítottunk, de a fiúk mindent beleadtak. A végén mentünk néhány kört, és bár összességében nem annyit, mint amennyit szerettünk volna, az autó azonban jónak érzett és remélhetőleg holnap többet tudunk vezetni.”
Vettel végezetül elmondta, hogy vajmi keveset fog jelenteni számára a szezon kezdetén, hogy az egyes szám van autóján, az RB7-es versenygépen, és hogy ugyanúgy fog hozzáállni a dolgokhoz, mint korábban.
„Ez egy új bajnokság, így teljesen nyitott. Az, hogy az egyes, a hetes vagy a tizes szám van az autómon, nem tesz gyorsabbá. Ezután is keményen kell nyomnom, és mindent bele kell adnom.”
Vettel: Egy csapatnak sincs jobb autója
Sebastian Vettel, a Red Bull-Racing német világbajnoka szerint egy csapat sem rendelkezik jobb autóval a tavalyinál.
Vettel a nyilvánvaló szabályváltoztatásokra hívta fel a figyelmet.
A Red Bull-Racing gyakorlatilag másfél esztendeje a legversenyképesebb autóval rendelkezik.
Az új szabályváltozások után sokan úgy gondolják, hogy az új Red Bull, az RB7 jobb, mint az elődje.
Sebastian Vettel, 2010 világbajnoka nem gondolja ezt:
Ha valakinek a bokszutcában jobb autója van, mint tavaly, akkor azt mutasd meg nekem. Ha megnézzük az autót az eltérő diffúzorral, tudhatjuk, hogy nem lehet összehasonlítani a tavalyival, de ha a köridőket nézzük meg, akkor lassabbak vagyunk. Ugyanakkor az is nyilvánvaló, hogy a köridők nem gigantikusan emelkedtek. Az autó jól érzi magát belülről, hasonlóan a tavalyihoz.
Vettel végül kitért a Bahrainben történtekre is.
Minden évben békés és barátságos volt Bahrain. Most, hogy mi folyik ott, azt pontosan nem tudom, csak a médiából tájékozódóm, másodkézből. Biztos vagyok benne, ha nem biztonságos a helyzet, nem utazunk oda. Bízom benne, hogy a döntéshozók nagyon óvatosan fogják megítélni a helyzetet. A következő hétig még várnunk kell.
Alonso: A Red Bull a legerősebb
Fernando Alonso, a Scuderia Ferrari kétszeres spanyol világbajnoka szerint továbbra is a Red Bull-Racing autója a legerősebb a mezőnyben.
Alonso ma Barcelonában a második tesztnapot a harmadik helyen fejezte be 90 megtett körrel.
Fernando Alonso
Mivel ma volt egy elektronikai problémánk, majd néhány mechanikai kérdés is felütötte a fejét, nem tudtuk teljesíteni a teljes tesztprogramunkat, de az egyik szerelő azt mondta nekem, ha a dolgok jól mennek Barcelonában, akkor nem nyerjük meg a bajnokságot.
Nos, problémáink vannak, így ez már egy másik történet. Különben is, inkább most álljunk meg, mint a versenyen.
Még mindig úgy gondolom, hogy a Red Bull a legerősebb autó, de van legalább négy másik csapat, – Ferrari, McLaren, Mercedes és Renault – melyek képesek a bajnoki címért harcolni. Mindig nehéz egy téli teszten az eredményekből kiindulni, vagy felmérni a helyzetet. Nem tudhatjuk, hogy ki körözget egy 10-15 kilogrammal könnyebb autóval az üzemanyag-mennyiséget tekintve.
Vettel: Gyors, megbízhatatlan
Hiába volt ma, az első barcelonai tesztnapon a leggyorsabb a Red Bull-Racing német világbajnoka, megbízhatósági problémákkal találta szembe magát.
Sebastian Vettel ma csak 37 kört tett meg a katalán aszfaltcsíkon.
Sebastian Vettel
Nem ment minden rendben a mai napon. Sajnos megbízhatósági problémáink akadtak, amik miatt nem tudtuk teljesíteni a teljes tesztprogramunkat, és délután sokat időt töltöttünk a el a bokszban.
A hátsó tengellyel akadtak problémák, amik mechanikai jellegűek voltak. Semmi komoly, vagy drámai nem történt, és nem is tört el semmi. A javítás hosszabb ideig tartott, mint azt reméltük. Ez az, ami miatt nem tudtuk teljesíteni az előre betervezett körszámot.
Hiába voltunk ma mi a leggyorsabbak, nem lehet tudni, hogy ki, hol áll a mezőnyben. Még mindig korai bármit is mondani. Mindenki próbálkozik és ez külsőleg is látható. A McLaren és a Toro Rosso autója is eltérő volt a korábbiakhoz képest. A tesztek pont erről szólnak.
Annak ellenére, hogy a diffúzorok idén sokat változtak, a köridők nem növekedtek jelentősen. Jól éreztem magam az autóban és elégedett vagyok ezzel.
Ami az újításokat, mint a KERS rendszert és a mozgatható hátsó szárnyat illeti, várnunk kell a megítélésükkel. El kell telnie 2-3 versenynek, míg meg tudjuk mondani, hogy mekkora előnyt jelent a használatuk. Alapvetően úgy vélem, hogy továbbra is nehéz lesz előzni az F1-be.
Vettel: A versenyeken én leszek az első számú
A Red Bull-Racing német versenyzője egy egyértelmű tényre hívta fel a média figyelmét.
Sebastian Vettel humorosan megjegyezte, a versenyeken ő lesz az első számú pilóta.
Az idei évtől szabad lesz a csapatutasítás a Formula-1-ben, ám a Red Bull-Racing a tavalyi évhez hasonlóan nem hoz sorrendet a pilótái között.
A sajtóban azonban azt rebesgetik, hogy 2010 világbajnoka kivételezett lesz.
„Enyém az egyes szám, addig Marké a kettes. Ez tény, és ezt az előző bajnokságban elért eredmények alapján osztották ki. De ezt a témát már számos alkalommal kibeszéltük. Ha valami változni fog, akkor azt tudatni fogom.” – tette egyértelművé humorosan Vettel.
Vettel: Ha Bahrein veszélyes, nem megyünk oda
Miközben a Formula-1 mezőnye Barcelonában készül a 2011-es szezonra, az évadnyitó futam helyszínén, Bahreinben tovább folytatódnak a zavargások. A kormányellenes megmozdulások miatt le kellett mondani a hétvégi GP2-es programot és veszélybe kerültek a márciusi Formula-1-es rendezvények is.
A Formula-1-es csapatok szövetsége (FOTA) pénteken megvitatta a témát, döntés azonban nem született: a száguldó cirkusz résztvevői az FIA-ra, valamint a FOM-ra bízzák a döntést a teszt és a futam eltörléséről.
Függetlenül attól, hogy lesz-e futam vagy sem, a címvédő Sebastian Vettel családja biztos nem utazik el a helyszínre, miután a német külügyminiszter, Guido Westerwelle azt tanácsolta, hogy senki ne látogasson el az arab országba.
A Red Bull Racing versenyzője is felhívta a figyelmet arra, hogy ha Bahrein veszélyes, a Formula-1 sem utazik el. "A dolog egyszerű: ha veszélyes az ország, nem megyünk oda. Ha nem, akkor versenyezni fogunk."
A Marussia Virgin Racing pilótája konkrétabban fogalmazott: "A dolgok jelenlegi állása szerint nem utazhatunk el Bahreinbe."
A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner a Bild című német napilapnak a téma kapcsán kijelentette: "Egyre valószínűbb, hogy a versenyt le kell mondani."
A Formula-1 vezetője, Bernie Ecclestone ígérete szerint szerdán dönt majd ebben a kérdésben.
Utolsó kommentek