A háromszoros osztrák világbajnok, Niki Lauda szerint nem az a kérdés, hogy Sebastian Vettel megvédi e a világbajnoki címét, hanem az, hogy mikor kerül erre sor. Lauda úgy véli, hogy a Szingapúri Nagydíjat követően Vettel már kétszeres világbajnokként utazhat a szezonból még hátralévő futamokra.
Sebastian Vettel a Belga Nagydíjat követően 92 pontos előnnyel vezeti a bajnoki ponttáblázatot, a 24 éves pilóta az eddigi 12 futamon 259 pontot szerzett, ami már most 3 ponttal több, mint a tavalyi bajnoki győzelme idején szerzett 256 pontja. Lauda szerint így nem kérdéses Vettel világbajnoki győzelme, az egyetlen kérdőjel szerinte azzal kapcsolatban van, hogy mikor is koronázzák meg másodszor Vettelt az idei szezonban.
„Ez (a bajnoki küzdelem) biztosan véget ért” – nyilatkozta Lauda. „És ez nem kérdéses, az egyetlen kérdés ezzel kapcsolatban az az, hogy mikor, mert (Vettel újabb bajnoki) címe elméletileg már Szingapúrban is meglehet, vagy Japánban, Koreában azonban szinte biztos.”
Sebastian Vettel azonban a jelentős előnye ellenére is még óvatos az újabb világbajnoki győzelmével kapcsolatban. „A dolgok gyorsan megváltozhatnak, csak két kiesés, és másoknak két jó verseny (és minden máshogyan nézne ki)” – nyilatkozta vettel a Belga Nagydíjat követően.
A bajnoki ellenfelek, így Lewis Hamilton is azonban egyre sötétebben látják a világbajnoki esélyeiket. „Mindenki elfelejtheti a világbajnoki győzelmet, mert az úgy sem fog bekövetkezni” – nyilatkozta Hamilton.
A Red Bull csapat technikai igazgatója, Adrian Newey azt mondja, hogy valósak voltak a Pirelli abroncsokkal kapcsolatos félelmeik, így valóban komolyan fontolóra vették, hogy a Belga Nagydíjon a bokszutcából induljanak a pilótáik.
Newey szerint nem csupán az időmérő edzést követő hólyagosodás miatt aggódtak a Red Bullnál.
„A verseny abroncsok a 60-as évek óta hólyagosodnak, de nem ez volt a kérdés” – nyilatkozta Newey. „Az aggodalmunk oka a szerkezeti integritás volt, mert a hólyagosodás nagyon közzel jelentkezett az abroncs vállához, ahol a futófelület találkozik a gumi oldalfalával. A Pirelli szerint ez nagyon csekély volt, de délután 5 kor még nem tudták megmondani, hogy az abroncsok fél kört, vagy öt kört fognak e kibírni. De úgy érezték, hogy a károsodás mindkét autónkra hatással lesz, mi azonban nem a teljesítmény, hanem a biztonság miatt aggódtunk. Ezért volt egy megbeszélésünk a Pirellivel, ahol azt kérdeztük, hogy a parc ferme szabályoknak megfelelően a bokszból induljunk e, vagy elég, ha megtesszük azt, amit tudunk és megnöveljük az első abroncsokban a nyomást és nagyon rövid első szakaszt teszünk.”
A futamon végül a Red Bull gumi stratégiája a rövid első szakasszal és a közepes keverék megfelelő alkalmazásával bejött és a csapat pilótái kettős győzelmet szereztek, de vajon mi állhat a Red Bull feltámadása mögött egy olyan pályán, ahol mindenki a legkisebb esélyt adta volna a Red Bull RB7-esnek a McLaren és a Ferrari autóival szemben? „Úgy gondolom, hogy az előző három nagydíjon nagyon hideg volt, így határozottan nem szokásos futamok voltak. Magyarországon száraz körülmények között versenyképesek lettünk volna, de a futam elején az intereken szenvedtünk. Németországban kivételesen hideg volt az idő, és mi nem tudtuk az abroncsainkat felmelegíteni. Silverstone-ban pedig úgy tűnt, hogy engedik a mi hideg befújásos diffúzorunkat, de aztán még sem, ezért kompromisszumot kellett kötnünk, így azonban a futamunk is nagyon szedett, vedettre sikeredet.”
A McLaren csapat spanyol tesztpilótája, Pedro de la Rosa sokakhoz hasonlóan úgy véli, hogy Sebastian Vettel a Belga Nagydíjon elért győzelmével már valami brutális előnnyel vezeti a világbajnokságot, ezért az ellenfelek számára már csak a remény maradt a világbajnoki esélyeikkel kapcsolatban.
Vettel a Belga Nagydíjon mutatott érett versenyzésével és győzelmével már 92 pontra növelte az előnyét a ponttáblázaton így egy újabb hatalmas lépést tett a második világbajnoki győzelme felé. De la Rosa szerint Vettelnek ezért nagyon rosszul kellene vezetnie a szezon véghajrájában ahhoz, hogy elbukja a világbajnoki címet, erre azonban a Belga Nagydíjon látottak fényében nem sok esély van. Vettel tavaly a Belga Nagydíjon még egy előzés során felöklelte Jenson Buttont, idén azonban nem csak, hogy szépen előzött, amikor arra volt szükség, de a gumikkal kapcsolatos kérdőjelek ellenére is magabiztosan uralta a szokásoknak megfelelően izgalmas versenyt.
„Ő (Vettel), már több pontot szerzett, mint tavaly, ami egyértelműen mutatja a bajnokságban megnyilvánuló fölényét” – nyilatkozta de la Rosa a spanyol Europa Press-nek.
Ez a fölény azonban a 2012-es szezonra sem jó hír a Red Bull ellenfelei számára. „Vannak versenyautók a mezőnyben, és van egy, ami igazi rakéta” – nyilatkozta Vettel. „(Ez azonban számunkra azt jelenti), hogy nagyon korán elkezdhetjük a jövő évi autó építését, hogy az még jobb legyen.”
A Pirelli vezetője, Paul Hembery szerint a Belgiumban tapasztal extrém mértékű hólyagosodásnak egyetlen oka volt, ez pedig egyes csapatok nem megfelelő versenybeállítása.
A Red Bull csapat szerint ez a hólyagosodás már biztonsági kockázatokat jelentett, így ők komolyan fontolóra vették, hogy a bokszutcából, friss abroncsokkal vágnak neki a futamnak. A Pirelli álláspontja szerint azonban korántsem volt ennyire rossz a helyzet, és a Red Bull a többieknél jelentősebb hólyagosodást csak saját magának köszönhette.
„Ha a Red Bull a többiekhez hasonlóan követte volna az előírásainkat, akkor sohasem kerültek volna bajba” – nyilatkozta Hembery. A Pirelli szerint a Red Bull ugyanis a teljesítmény maximálása érdekében nem vette figyelembe a gumik dőlésszögére és nyomására vonatkozó előírásaikat, pedig azokat a biztonság érdekében várják el a csapatoktól.
A Pirellivel a McLaren csapat vezetője, Martin Whitmarsh is egyetért abban, hogy a Red Bull egészen a határig elmerészkedik, ha a teljesítményről van szó. „Ha a pilóták biztonságáról van szó” – nyilatkozta Whitmarsh a német Auto Motor und Sportnak. „Akkor mi inkább veszítünk egy kis teljesítményt, de ez a biztonságos megoldás. Néhány csapat azonban máshogyan áll hozzá ehhez a kérdéshez.”
A Pirelli kissé neheztel a Red Bullra
Érdekes vita zajlott a Belga Nagydíj előtt néhány csapat, elsősorban a Red Bull Racing, illetve a Pirelli között. A szombati kvalifikációt követően a Red Bull az időmérő után arra panaszkodott, hogy a lágy keverékű abroncsok néhány kör alatt felhólyagosodtak, ami biztonsági kérdéseket vet fel, és ezért részben az olasz gumiszállítót okolta.
Az osztrák alakulat panaszához csatlakozott néhány csapat (pl. a McLaren), és arra kérték az FIA-t, hogy az első gumikat a másnapi startra lecserélhessék, de a javaslatot a szövetség elutasította, így a szabályok értelmében az első tíznek továbbra is azzal az abronccsal kellett felsorakoznia, amivel a legjobb idejét megfutotta.
Érdekes a szituáció abban a tekintetben, hogy amennyiben a valóban kockázatos lett volna az abroncsok hólyagosodása, úgy a Red Bull az FIA döntés ellenére is lecserélhette volna a gumikat, ebben az esetben azonban fel kellett volna adniuk a pole pozíciót, és a bokszutcából kezdeni a belga versenyt. A jelek szerint az energiaitalosoknak sikerült felülkerekedniük a nehézségeken, és erre talán a kettős győzelem a legjobb bizonyíték.
A Pirelli azonban nem örül a hétvégén kialakult "összezördülésnek", hiszen az említett hólyagosodás a cég renoméját is rombolja. A Pirelli motorsport igazgatója, Paul Hembery szerint a kellemetlen helyzet elkerülhető lett volna, ha a kerék dőlésszögének beállításánál figyelembe veszik a gumiszállító ajánlását.
"Méltánytalannak érezzük a helyzetet. Sértő és tisztességtelen helyzetbe kerültünk, és természetesen ezt a későbbiekben is szeretnénk elkerülni. A csapatok a bokszutcából is indulhattak volna, ha egy másik beállítással felraknak egy új garnitúra gumit. Megvolt a lehetőségük, mégis úgy döntöttek, hogy nem élnek vele, amihez nyilvánvalóan joguk van. A probléma az, hogy ami nevünk van a gumik oldalán, és nekünk kell ezzel együtt élni."
Hembery azt is elmondta, hogy amikor értesültek az aggodalmakról, megvizsgálták a gumikat, ami után úgy látták, hogy a probléma nem jelentős és lehet velük versenyezni.
"Este néhány gumiabroncsot elküldtek nekünk egy olyan változtatási opció reményében, ami az első kerekeket érintette volna, és először azt gondoltuk, hogy ez az összes csapatnál alapvető probléma. A vizsgálatokat követően vasárnap reggelre kiderült, hogy nem ez a helyzet. Beszéltünk az összes istálló képviselőjével, akik bejutottak a Q3-ba, és többségi konszenzus volt arról, hogy a szabályoknak megfelelően maradjanak a dolgok. Eleve nem volt egyszerű a dolog, mert ha száraz körülmények között futhattak volna pénteken és szombaton is, ez a helyzet jelentősen másként alakult volna. Így azonban egy olyan szituáció alakult ki amikoris az egyik csapatnál kicsit másként alakult a gumi megnyúlásából fakadó elhasználódás. Volt ahol jobban, és volt ahol kevésbé, de mi úgy gondoljuk, hogy megfelelő ajánlásokat tettünk annak érdekében, hogy versenyhelyzetben elkerülhető legyen ez a hólyagosodás”- magyarázta Hembery, továbbá kijelentette, hogy a hólyagosodás egyértelműen a kerekek dőlésszögének nem megfelelő beállításainak volt köszönhető, és fontosnak tartotta megjegyezni, hogy a vizsgálatok után kiderült, hogy semmiféle biztonsági kérdést nem vett fel a probléma, mindössze teljesítménybeli hátrányt jelenthet.
A döntésnél ezért is utasították el a csapatok kérését, hiszen a későbbiekben ez akár konfliktusokhoz is vezethetne.
"Mi mást tehettünk volna? Ha engedélyezik a cserét, azzal precedenst teremtenek. Ha a változtatással egy csapatot segítenek, különösen ha a végeredmény szempontjából nézzük, akkor azt hiszem most mindenki azt kérdezné, hogy miért segítettük győzelemhez a Red Bullt."
A Belga Nagydíjat követően a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner is beszélt az ügyről.
"Szombaton láttuk, hogy hólyagok jelentek meg (a gumikon), és nem csak nálunk, de néhány más alakulatnál is. Aggódtunk, hogy ez valós biztonsági problémát vethet fel, így kértük, hogy a Q3-ban szereplő csapatok ezeket a gumikat lecserélhessék, illetve engedélyezzék, hogy a dőlésszög beállításain is változtassunk. Szerettük volna lecserélni a versenyre ezeket a gumikat, de a parc fermé szabályai szerint akkor a bokszutcából kellett volna indulnunk. Folyamatosan folytak a tárgyalások a Pirellivel és Charlie-val (Whiting), és végül az a döntés született, hogy marad minden a szabályoknak megfelelően. Úgy éreztük, hogy a gumik biztonságosak voltak a verseny startjánál, de nem tudtuk pontosan, hogy meddig, és mennyire. Lehet, hogy túl óvatosak voltunk, de inkább lerövidítettük az első etapot, mert aggódtunk. Aztán az első kiállások után lehetőségünk volt megvizsgálni az elhasznált abroncsokat, és a továbbiakban már erre építkeztünk”- ecsetelte a csapatfőnök, amivel tulajdonképpen elismerte, hogy a gumik mégsem voltak annyira veszélyesnek, mint ahogy azt korábban feltételezték.
A Red Bull főtervezője, Adrian Newey a BBC-nek adott nyilatkozatában elmondta, nagyon megkönnyebbült a verseny végén.
"Azt kell mondanom, ez volt az egyik legfélelmetesebb verseny, melyen valaha is részt vettem. A szívem a torkomban dobogott, mert legfontosabb kötelességünk, hogy a pilótáinknak biztonságos versenyzést teremtsünk, és nagyon komoly kihívás, hogy a biztonsági törekvések ugyanakkor ne menjenek a teljesítmény rovására. Nagyon nehéz volt ezt így megítélnem, de a verseny végén megkönnyebbültem, hogy mindkét versenyzőnk biztonságban célba ért."
Ez a hétvégi kis összezördülés remélhetőleg itt le is zárul, de az Paul Hembery szavaiból is egyértelműen kitűnik, hogy az olasz gumigyártó kissé megneheztelt a Red Bullra, hiszen kimondva, kimondatlanul is a gumik minőségét érte kritika, holott kiderült, hogy nem a Pirelli javasolt beállításait használta az osztrák alakulat.
Utolsó kommentek