Vettel fütyült Webber születésnapjára
Sebastian Vettel vicces hangulatban érkezett Spába. A Red Bull pilótája nemcsak csapattársa, egyben legnagyobb riválisa, Mark Webber szülinapján poénkodott, hanem korábbi spai balesetén is. |
|
Sebastian Vettel egy másodpercig sem titkolja, hogy csapattársával, Mark Webberrel nincsenek jóban. Az ausztrál tegnapi 34. születésnapját ugyanis nem elég, hogy elfelejtette, azzal poénkodott, hogy legföljebb a szálloda ingyenes piperecikkeivel lepi majd meg. – Nem tudtam, hogy Mark most ünnepli a szülinapját – vigyorgott Vettel, amikor az újságírók rákérdeztek, milyen ajándékkal készült. – Nem hoztam neki semmit. Nemis tudom, találnom kell valamit. Talán a szálloda ingyenes samponja és szappanja megteszi, igazi last minute ajándék. Csak ne árulják el neki előre... Webber (elöl) és Vettel kapcsolata egyre bizalmatlanabb, habár a fiatal német próbálja elviccelni a dolgot Fotó: Europress Egyébként a fiatal német a belga pályával kapcsolatban is mókásra vette a figurát. A legemlékezetesebb eseményeként ugyanis a négy évvel ezelőtti ujjtörését nevezte meg. – Még a World Seriesben versenyeztem 2006-ban, amikor sikerült eljutnom a spai orvosi központba, mert eltörött az ujjam – mondta. – Na azt az élményt szívesen kihagytam volna. Főleg hogy utána átküldtek egy kórházba, ahol kerekes székbe ültettek, pedig a lábamnak nem is volt semmi baja, és egy idétlen, öregasszonyos pongyolát adtak rám. Ráadásul a mentő sofőrje olyan őrülten vezetett, hogy amellett mi, pilóták mindannyian elbújhatunk. Megrázó tapasztalat volt. De hát nem véletlenül mondják, hogy ezen a pályán mindig várható valami extra történés. Nos, tegnap az eső okozta a legnagyobb fejtörést a mezőnynek. A Forma–1-es gyakorlást megelőző Formula BMW-s tréninget például félbe is kellett szakítani,mert annyira csúszott az aszfalt, hogy irányíthatatlanná váltak az autók. Az F1-esek se jártak sokkal jobban, szakadatlanul zuhogott a délelőtti edzésük alatt, így az utolsó fél órára már jóformán alig hajtottak ki a versenyzők. A leggyorsabbnak a Ferrari kétszeres világbajnok spanyolja, Fernando Alonso bizonyult. Vettel nem fért ugyan be az első háromba, de legalább az vigasztalhatta, hogy egyelőre jó fél másodpercet vert a vb-pontversenyt vezető csapattársára, Webberre. |
Rövid: Vettel bizarr spái emlékéről mesélt
A Red Bull Racing versenyzője, Sebastian Vettel autóversenyzői pályafutása során számos szép és kevésbé kellemes emléket szerzett a belga aszfaltcsíkon. A német pilóta a Speedweek hasábjain felidézte az egyik kellemetlen pillanatot. "2006-ban a Renault World Series versenyén eltörtem az ujjamat. Ekkor jártam először az orvosi központban. Nagyon rossz élmény volt és bizarr is egyben: Beültettek egy kerekesszékbe, pedig a lábaimnak semmi baja nem volt és fel kellett húznom azt a zubbonyra emlékeztető ruhát is. Ezenkívül a mentőautó vezetője őrültebb volt, mint az összes pilóta együttvéve."
Az FIA szabályosnak találta a Red Bull szárnyát
A Red Bull Racing sikeresen teljesítette a Nemzetközi Automobil Szövetség első szárnyvégekre vonatkozó, szigorított tesztjét. Az FIA technikai szakembere, Jo Bauer a pénteki szabadedzések után szemügyre vette a vitatott elemet, továbbá a padlólemezt is, amelyeket szabályosnak talált.
A vetélytársak nemcsak a Red Bull, a Ferrari első szárnyát is kifogásolták – a maranellói csapat autóját azonban csak a szombati időmérő edzés után vizsgálja majd meg az FIA.
A tz értesülései szerint egyelőre a Red Bull sem lélegezhet fel, ugyanis a szövetségnek jogában áll a kvalifikáció után szúrópróbaszerűen ellenőrizni az autókat, a futamot követően, pedig valamennyi célba érőt megvizsgálnak. A konkurencia néhány képviselője nem tartja kizártnak, hogy a későbbiekben "lebuknak" a szabálytalan autóval közlekedő riválisok.
A Mercedes csapatvezetője, Ross Brawn elmondta, hogy ragaszkodni fognak ahhoz, hogy az FIA tisztázza az előírásokat. "Néhány autónál olyan effektusokat fedeztünk fel, amelyek megmagyarázhatatlanok. Arra kértük az FIA-t, hogy tisztázza a szabályokat, és azok értelmezési módját."
A szakember leszögezte, hogy nem tekinti magát "besúgónak". "Ez már évek óta így megy a Formula-1-ben, mindenki ezt teszi. Ha valami gyanús, azt jelentjük. Tisztában vagyok azzal, hogy néhány csapat nem örül sem az én kijelentéseimnek, sem a McLaren megjegyzéseinek, de engem sem tett boldoggá mindaz, amit tavaly a dupla diffúzorról mondtak. A dolgok úgy működnek, hogy ha valami furcsát látunk a vetélytársak autóján, az FIA-hoz fordulunk. Ha legálisnak minősítik, akkor mi is csatlakozunk a klubhoz. Ez egy normál folyamat, ami gyakran előfordul."
Vettel: A szabadedzésen spórolni kell a gumikkal
A Belga Nagydíj első szabadedzésén esős pályaviszonyok fogadták a versenyzőket, emiatt a száguldó cirkusz artistái az átlagosnál kevesebb kört futottak a délelőtti tréningen. A legszorgalmasabb Sakon Yamamoto (HRT) és Timo Glock (Virgin) volt, akik 18-18 kört teljesítettek.
A Red Bull Racing versenyzője, Sebastian Vettel délelőtt mindössze 11 alkalommal autózta körbe az ardenneki aszfaltcsíkot, emiatt az edzés végén a negyedik hellyel kellett megelégednie. A német pilóta a Sky-nak adott interjúban elmondta, hogy nedves pályaviszonyok mellett nem futhatták le a tervezett köröket, ugyanis a hétvégén használható esőgumik száma korlátozva van.
"Sajnos az időjárás annyira változó, hogy nem lehet rendesen tesztelni. Az abroncsok száma limitált, és mindössze három szett esőgumi és négy garnitúra intermediate áll a rendelkezésünkre – ezzel kell gazdálkodnunk a teljes hétvégén. Emiatt kétszer is meggondoljuk, hogy kimenjünk-e, mert ha szombaton is esni fog, akkor szükségünk lesz ezekre a szettekre." – jelentette ki a bajnoki tabella harmadik helyezettje.
Vettel a megfigyelések alapján arra a megállapításra jutott, hogy a gumik folyamatosan változnak. "Nézzük csak meg Alonso teljesítményét: Volt egy jó köre friss gumikkal, majd két lassabb, utána megint egy jobb. Ahhoz, hogy jobban kiismerjük az abroncsokat, több kört kellene futni, de gondolni kell a folytatásra is."
A Red Bull első szárnya a szigorított teszten is átment
A konkurencia hiába értetlenkedik, a Red Bull Racing versenyautóinak első légterelője a Belga Nagydíj pénteki szabadedzései után tartott ellenőrzésén is megfelelt a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) előírásainak.
A McLaren-Mercedesnél továbbra sem tudnak rájönni arra, hogy a Red Bull Racing és a Ferrari első légterelő szárnyai hogyan képesek meghajolni nagy tempónál (ezt fényképek és video-felvételek igazolják), miközben az előírásoknak teljes mértékben megfelelnek. A világbajnokság pillanatnyi éllovasánál mindvégig biztosak voltak benne, hogy autójuk szabályos.
Ezt támasztja alá az is, hogy az FIA technikai szakembere, Jo Bauer az immáron szigorúbb előírásoknak megfelelően végrehajtott teszt után is szabályosnak nyilvánította a Red Bull első légterelőjét (a 100 kilogrammal terhelt elem elhajlása maximum 20 milliméter lehet). A nemzetközi szövetség képviselője Mark Webber autója mellett a mclarenes Lewis Hamilton négykerekűjét is megvizsgálta, amely szintén szabályosnak bizonyult. Bauer az említett autók fenéklemezét is alaposan letesztelte, és azok is szabályosak voltak.
A szintén kritizált Ferrari autóját pénteken nem vették górcső alá, de nyilvánvalóan a következő napokban erre is sor kerül.
A két hét múlva esedékes Olasz Nagydíjon tovább szigorítanak a teszten, az eddiginél nagyobb súllyal terhelik majd az első szárnyakat.
Haug: Sajnos nem tudunk motort biztosítani a Red Bullnak
Néhány nappal ezelőtt a német sajtóban felreppent a hír, miszerint jövőre a Red Bull Racing istállónak is a Mercedes-Benz biztosítja a motorokat. A stuttgarti gyártó sportigazgatója, Norbert Haug a Sky-nak adott interjúban cáfolta a híreszteléseket, ugyanakkor leszögezte, hogy a szerződéskötést nem ők, hanem a McLaren hiúsította meg, még az évad kezdete előtt.
"Mi minden tőlünk telhetőt megtettünk annak érdekében, hogy a Red Bull már idén Mercedes motorral versenyezzen, de a McLarennel kötött szerződésünk miatt meg volt kötve a kezünk. A McLaren megvétózta az együttműködést, a Red Bull vezetői pedig pontosan tudják, hogy a Mercedes mindig tiszteletben tartja a szerződéseit." – jelentette ki Haug.
"Mark Webber korábban nálunk versenyzett, ezért boldoggá tenne, ha ő is és Sebastian Vettel is a mi motorunkat használná, de sajnos jelenleg ez nem megy." – tette hozzá a szakember.
A McLaren csapatvezetője, Martin Whitmarsh az FIA sajtókonferenciáján ellentmondott Haugnak, és leszögezte, hogy nem rajtuk múlt, hogy a Red Bull – Mercedes egyezség nem jött létre. "Nem tudok arról, hogy a Mercedesnek ilyen tervei lettek volna, legalábbis engem senki sem kérdezett még. Azt hiszem, talán jobb lenne, ha Ross Brawn adna választ erre a kérdésre."
A Mercedes csapatvezetője, Ross Brawn azonban nem akart nyilatkozni a témában, és mindössze annyit mondott: "Tudomásom szerint a Mercedes nem tervezi, hogy más csapatoknak is motort szállít."
A Red Bull-szárny hajlását még a Ferrari sem érti | ||
Nekik sem kell módosítaniuk az aerodinamikájukat | A5 |
A Red Bullhoz hasonlóan a Ferrarinak sem kellett módosítania vitatott első szárnyát az FIA szigorított tesztjei miatt, de Maranellóban érdekes módon elismerik, hogy a brackley-i istálló aerodinamikájának viselkedése még előttük is rejtélyes.
A Ferrari technikai igazgatója, Aldo Costa elárulta, hogy akárcsak a Red Bullnak, nekik sem kellett módosítaniuk az autójuk első vezetőszárnyát, miután az FIA a Belga Nagydíjtól kezdve megduplázta az alkatrész merevségi tesztje során arra kifejtett erő nagyságát.
"Azokon a szárnyakon, amiket itt, Spában használunk, nem végeztünk semmilyen változtatást, mert nincs velük probléma. Persze a nagy leszorítóerőre tervezett szárny beállításait valamelyest azért muszáj lesz módosítanunk" - mondta Costa Spában. - "Az első szárnyon elvégzett tesztek egyikénél megduplázták a súlyt, de a hozzá tartozó megengedett maximális elhajlás mértékét is. A mi szárnyunk lineárisan mozog - nem használunk semmiféle trükköt, úgyhogy nincs gond vele."
"A másik tesztet ugyanakkora terheléssel és ugyanolyan megengedett elhajlás mellett végzik, mint eddig, de nem az orrtól, hanem a referenciasíktól mérve. Ezzel arról akarnak gondoskodni, hogy senki ne használjon rugalmas orrkúpot, és ne rögzítse azt rugalmasan a kasztnihoz."
"Minket ez sem érint - leszámítva, hogy amikor az autó az aszfalton nyugszik, és az első szárnyra terhelés hat, a padlóelemez óhatatlanul eldeformálódik, és ettől az autó is megmozdul kissé. Számításba kell vennünk, hogy így a deformáció mértéke is nagyobb lesz."
Az FIA a Belga Nagydíjtól kezdve 500 helyett 1000 N-os erőhatás mellett ellenőrzi a szárny elhajlását, de Costa elárulta, hogy ez nem veszélyezteti az alkatrész strukturális épségét, mivel amikor az autó nagy sebességgel halad a pályán, két és félszer ekkora rajta a terhelés. A Monzától bevezetésre kerülő új eljárás miatt, melynek során a padlólemezre fognak erőt kifejteni 38 centiméterrel az első kerekek tengelye mögött, 10-10 centiméterre az autó hosszanti középvonalától, szerinte minden csapatnak szüksége lesz változtatásokra.
"Az a terhelés azon a ponton elég jelentősnek számít, úgyhogy az összes olyan autón, amelyen a csészealjat (a padlólemez elejét a splitter mögött - a szerk.) egyetlen középső pillér tartja, módosítani kell majd" - vélte Costa, hozzátéve, hogy a Ferrarinak az F10 fa fenéklemezét is át kell szerkesztenie, mivel annak a legkisebb darabja jelenleg rövidebb a Monzától kezdve engedélyezett 1 méternél."
Bár a McLarennél és a Mercedesnél elismerték, hogy nem értik, a Red Bull és a Ferrari szárnya hogyan lehet szabályosan is hajlékony, Costa szerint ez csak beállítási és egyszerű műszaki paramétereken múlik.
"Mi soha nem használnánk úgy a szárnyunkat, ahogy a Mercedes és a McLaren használja a sajátját - a mi autónk egyszerűen nem működne jól, ha elöl annyira megemelnénk, hátul pedig annyira leültetnénk" - mondta. - "És nagyon meg vagyok lepve, hogy néhány csapat első szárnya sokkal merevebb az FIA által előírtnál. Ez azt mutatja, hogy ők nagyon óvatosan állnak a tervezéséhez, ami nem a mi bajunk. Nem is értjük a viselkedésüket."
"Az első szárnyunk azért áll annyira alacsonyan, mert így választottuk meg a statikus állapotú dőlésszögét, az első futómű feszességét, a felfüggesztés geometriáját - csupán ezek miatt ér olyan közel az aszfalthoz. Úgyhogy fogalmunk sincs, a többiek mire panaszkodnak."
Costa ugyanakkor ironikus módon elismerte, hogy a Red Bull első szárnyának a riválisok által szintén rendellenesnek tartott viselkedését a Ferrarinál sem tudják mire vélni.
"Minden relatív. A McLaren és a Mercedes nem érti, hogyan tudjuk ennyire alacsonyra állítani az első szárnyat. Mi viszont nem tudjuk, hogy a Red Bull miként képes azt még nálunk is alacsonyabban használni - mert mi is hasonló utat választottunk, és igyekszünk állandóan javítani a teljesítményünket" - mondta. - "Fogalmam sincs, hogyan csinálják. De ha valamit nem tudok, mindig az az első, hogy megpróbálom kitalálni."
Utolsó kommentek