20 éve autóban ül a 23 éves világbajnok
Schumacher már rég felismerte tehetségét, Webber tapasztalat nélküli tejfelesszájúnak nevezte, Ecclestone tudta, hogy világbajnok lesz - vasárnap az is lett. Sebastian Vettel-portré.
1990 karácsonya. A Vettel család karácsonyfája alatt a sok-sok kötött pulóver mellett ott pihent egy gokart, rajta a cédula: Sebnek. A családapa, Norbert Vettel maga is az autóversenyzés megszállottja volt, rendszeresen indult hegyi (hill-climbing) és gokartversenyeken, nem meglepő tehát, hogy akkor három és fél éves fiát is motorsporthoz kapcsolódó ajándékkal lepte meg - és ezzel gyakorlatilag meghatározta pályáját. Szüleinek visszaemlékezései alapján sokszor még a családi ebédhez sem tudták odarángatni a lelkes gokartos palántát, ami pedig nagy szó, mert saját elmondása szerint máig nem szeret semmit sem jobban édesanyja főztjénél.
1995-ben, hétévesen már gokartversenyeken indult - Németországban hivatalosan csak nyolcéves kortól lehet versenyezni, tehát Vettel már itt beelőzte egy lépéssel kortársait -, és hamar jöttek az első győzelmek is, amelyeket újabbak követtek a sorban. A kis Sebastian nyolc évig tartó gokartos pályafutása során rengeteg trófeát begyűjtött, többek között megnyerte a Monaco-kupát és a Kerpen-Mannheim Kupát is. Legnagyobb gokartos sikereit 2001-ben érte el, amikor az Európa-bajnokság mellett a német bajnokságban is az élen végzett a juniorok korcsoportjában.
Kerpeni győzelme után nagy példaképe, a többszörös F1-es világbajnok Michael Schumacher személyesen adta át a győzelemért járó serleget. Ennél is fontosabb volt azonban Vettel jövője szempontjából, hogy a nagy bajnok egyből felfigyelt tehetségére, amelyre Gerhard Berger, későbbi toro rossós csapatfőnöke figyelmét is felhívta.
"Michael (Schumacher) egy nap odajött hozzám, és így szólt: ’Gerhard, ezt neked is látnod kell. Van egy fiatal gokartos srác, a neve Vettel és nagyon gyors.’ Én visszakérdeztem, hogy ki az, mert még sosem hallottam a nevét. De ez már jó pár évvel ezelőtt történt"- idézte fel egy 2008-as nyilatkozatában Berger első Vettellel kapcsolatos emlékét.
A Red Bull sok-sok fiatal tehetség közül 1996-ban kiválasztotta az akkor kilencéves Vettelt, aki így részt vehetett az energiaital-gyárosok tehetséggondozó programjában, bekerült a Red Bull juniorcsapatába, ami elsősorban anyagi támogatást jelentett. Vagyis Vettel 2010-ben egy 15 éves együttműködés gyümölcseként ért fel a technikai sportok csúcsára és hódította el mind az egyéni, mind a konstruktőri Forma-1-es világbajnoki címet a Red Bull Racing istállójával.
A Red Bull már akkor is támogatta, amikor még alig látszott ki egy F1-es autó pilótafülkéjéből |
De ne rohanjunk ennyire előre az időben, hiszen előtte még az alacsonyabb formula-autós szériákban is megannyiszor bizonyítania kellett a tudását.
2003-ban, azaz még mindig csupán 15 éves korában, csatlakozott a német Formula BMW-sorozathoz, ahol egyből első évében az összetettbeli második helyen végzett, miközben az újoncok versenyét nagy fölénnyel megnyerte. Ezután 2004-ben olyan tettet hajtott végre, amit se előtte, se utána eddig senki nem tudott megismételni: a húsz futamból tizenötön az első rajtkockából indult, tizennyolcat megnyert és tizenhatszor a leggyorsabb versenykör is az ő nevéhez fűződött, így természetesen toronymagasan megnyerte a német Forma BMW az évi kiírását.
A Williamsnél vezetett először F1-es autót, egy teszten 2005-ben |
2004-es remeklésével méltán vonzotta magára a Williams-BMW Forma-1-es csapatának figyelmét is, amelytől jutalomképp egy F1-es tesztlehetőséget kapott a 2005-ös esztendőben, miközben sikeresen bemutatkozott a Forma-3-as Európa-szériában is, ahol rögtön az év újonca lett.
2006-ban ismételten a Forma-3 európai sorozatának futamain indult Vettel, összesítésben ezúttal az év végi második helyig jutott, ám ennél sokkal fontosabb volt számára, hogy újabb tesztlehetőséget kapott Jerezben az ekkor már BMW Sauber néven futó F1-es csapattól, amelyhez a Török Nagydíjon már mint az istálló hivatalos tesztpilótája csatlakozott. (A BMW Sauber év közben menesztette egyik pilótáját, az 1997-es világbajnok Jacques Villeneuve-öt, a helyére a Török Nagydíjtól kezdve az addigi tesztpilóta, Robert Kubica lépett elő. Az így üresen maradt tesztpilótai hely betöltésére csábították magukhoz az akkor 19 éves Vettelt.)
Vettel - ha már ilyen fiatalon megkapta a lehetőséget a Forma-1-es bizonyításra - igyekezett megragadni szerencséjét. A 2006-os Török Nagydíj pénteki második szabadedzésén rögtön a mezőny leggyorsabb köridejét futotta, amire egyből mindenki felkapta a fejét a bokszutcában.
A Forma-1 légkörét is hamar megszokta - természetesen rekordokkal nyitott |
Bernie Ecclestone, a Forma-1 nagyura egy 2009-es nyilatkozatában így emlékezett vissza az ominózus 2006-os isztambuli edzésre: "Csak pislogtam nagyokat, aztán odafordultam a mellettem ülőhöz, és értetlenkedve kérdeztem tőle: ’Ki az a Vettel? És mit keres megint egy német az eredménylista élén?’"
Törökországi fellépésével Vettel minden idők legfiatalabb versenyzője lett, aki az F1 történetében részt vett egy nagydíjhétvégén. Emellett viszont egy másik érdekes rekord is fűződik a nevéhez pályafutása első F1-es szabadedzéséről, szintén Isztambulból: máig ő a legrövidebb idő alatt büntetést begyűjtő újonc. Forma-1-es pályafutásának kilencedik percében átlépte a bokszutcában megengedett sebességet, ami miatt pénzbüntetéssel sújtották. Persze fiatalabban, mint azelőtt vagy azóta bárki mást.
Második F1-es nagydíjhétvégéjén, Monzában mindkét pénteki szabadedzésen ő bizonyult a leggyorsabbnak, a csapatfőnökök és a pilóták tehát máris kezdhettek hosszabb távon megbarátkozni a nevével.
A 2007-es esztendőt is a BMW Sauber teszt- és tartalékpilótájaként kezdte meg, és emellett a World Series by Renault sorozatban versenyzett, ahol sokáig az élen is állt - egészen addig, amíg nem akadt jobb dolga. Történt ugyanis, hogy a Forma-1-es Kanadai Nagydíjon Robert Kubica hatalmasat bukott, és sérülései miatt a soron következő Amerikai Nagydíjat ki kellett hagynia, ezzel a tartalékpilóta, Vettel számára váratlanul megnyílt a lehetőség az F1-ben való éles, versenyen való bemutatkozásra.
Vettel pedig jó szokásához híven élt a kínálkozó lehetőséggel, és élete első Forma-1-es nagydíját az egy pontot érő nyolcadik helyen fejezte be, ezzel a sportág történetének legfiatalabb pontszerzőjévé lépett elő.
Kubica az ezt követő Francia Nagydíjra már felépült sérüléséből, így újra ő foglalhatta el a BMW Sauber másik pilótaülését Nick Heidfeld mellett, de a sors úgy intézte, hogy Vettel ennek ellenére sem maradt sokáig versenyzői hely nélkül az F1-ben. A Toro Rossónál versenyző Scott Speed ugyanis csúnyán összebalhézott csapatfőnökével, Gerhard Bergerrel, aki - talán Schumacher hajdani ajánlásának is köszönhetően - Vettelt kérte fel az amerikai menesztésével megüresedett hely betöltésére. A fiatal németet kisebb huzavona után elengedte a BMW Sauber, így Vettel a Magyar Nagydíjon már mint főállású F1-es pilóta gördülhetett a pályára.
Első F1-es évében máris több alkalommal sikerült megmutatnia tehetségét, még ha ez az esetek többségében egyelőre részsikerek elérésére volt is csak elég. Az esős Japán Nagydíjon például vezetett is a versenyben - persze minden idők legfiatalabbjaként - a gyengécske Toro Rossóval, majd a harmadik helyen haladt, amikor a biztonsági autó mögött hátulról beleszállt Mark Webber Red Bulljába. A 2010-es világbajnokság eseményeinek ismeretében (ahol Vettel már Webber csapattársaként küzdött és végül nyerte el többek között az ausztrál elől a vb-címet) igazi csemege lehet Webber akkori, a furcsa balesetet kommentáló nyilatkozata.
"Komolyan mondom, csupa tejfelesszájú kölyök vesz minket körül, akiket nulla tapasztalattal a hátuk mögött beültetnek az autóba. Az egy dolog, hogy ügyesek, ha egyszer egy pillanat alatt lerombolják mindazt, amit addig felépítettek"- mondta akkor a dühös Webber, akire az élet alaposan rácáfolt, hiszen azóta már Vettel és a balesetet túlzott fékezési manőverével előidéző Lewis Hamilton is világbajnoknak mondhatja magát, szemben magával az ausztrállal.
Ezután a 2008-as év meghozta a nagy áttörést Vettel számára, aki az esős Olasz Nagydíjon előbb pályafutása első pole pozícióját, majd első futamgyőzelmét is bezsebelte az F1-ben, és természetesen mindkét tekintetben ő lett ezzel a sportág új "legfiatalabbja". Vettel imponáló teljesítményét látva Bernie Ecclestone már ekkor megjegyezte: "Nem kérdés, hogy egy nap világbajnok lesz ebből a srácból." Bejött a jóslata, talán előbb, mint gondolta.
Az első pole után másnap jött az első győzelem a Toro Rossóval - 2008., Olasz Nagydíj |
David Coulthard visszavonulása után Vettel a 2009-es bajnoki évadot már a Red Bull Racing istálló színeiben kezdte meg, Mark Webber csapattársaként, de amikor aláírta szerződését új csapatával, valószínűleg még maga sem sejtette, hogy egy igazi nyerő autót vezethet majd az elkövetkezendő években.
Adrian Newey vezetésével, az új szabályok adta lehetőségeket kiaknázva a Red Bull Racing technikai részlege egy elképesztően versenyképes autóval állt elő a 2009-es idényre, amelyet talán csak a Brawn GP autói múltak felül teljesítményben, de azok sem minden pályán. Vettel versenyről versenyre ki is hozta a maximumot az autóból, és az utolsó előtti futamig még az egyéni világbajnoki címért is harcban volt, végül a második helyen végzett az év végi pontversenyben.
Világbajnokként örömében sírva fakadt a leintés után Abu-Dzabiban
Idén viszont már nem érte be ennyivel, és minden nehézsége ellenére (többször is vezető pozícióból esett ki autója technikai meghibásodása miatt) érvényre juttatta a Red Bull erőfölényét, tíz pole pozícióval és öt futamgyőzelemmel megnyerte az egyéni világbajnoki címet, miközben csapatát a konstruktőri bajnokság megnyeréséig vezette.
És persze teljessé téve egyéni dicsőséglistáját, a Forma-1 történetének valaha volt legfiatalabb világbajnoka lett. Jövőre nyilván az lesz a célja, hogy 2012-ben már minden idők legfiatalabb kétszeres világbajnokaként emlegessék a nevét.
Sebastian Vettel eddigi Forma-1-es pályafutása számokban:
Csapat | Vb- helyezés | Pont | Rajt | Győzelem | Pole | Leggyorsabb kör | |
2007 | BMW Sauber / Toro Rosso | 14. | 6 | 8 | 0 | 0 | 0 |
2008 | Toro Rosso | 8. | 35 | 18 | 1 | 1 | 0 |
2009 | Red Bull Racing | 2. | 84 | 17 | 4 | 4 | 3 |
2010 | Red Bull Racing | 1. | 256 | 19 | 5 | 10 | 3 |
381 | 62 | 10 | 15 | 6 |
Utolsó kommentek