Tönkreteszi-e Sebastian Vettel az idei világbajnokságot? Vagy ha olyan mozgalmas versenyen lesznek, mint a sepangi volt, mindegy is, hogy ő nyer?
Valljuk meg, nem sokat szerepelt a képernyőn vasárnap a világbajnok, olyan egyértelmű volt, hogy ő vezet és nyeri a futamot - tekerte a köröket, ami a nézőknek nem sok izgalmat jelent. Sokkal érdemesebb volt hátra tekinteni, ahol viszont zajlott az élet: a Webber-Kobajasi csata, a Renault-k tündöklése, amíg Petrov kezében nem maradt a rúd nélküli kormány, vagy éppen az Alonso-Hamilton kakaskodás.
Igazából az időmérő után komolyabb Red Bull-McLaren küzdelmet vártam, és egy kicsit bosszant is, hogy a Pirelli ennyire rátelepedett a versenyre: gyakorlatilag az dönt el mindent, hogy ki hányszor, milyen gumit cserél. Ezt lehet stratégiának vagy taktikának nevezni, ami elegánsabb megfogalmazás, de majdnem ennyire igaz a lutri is, hiszen alapvetően senki sem tudja, hogy a következő keverék gumival mire lesz képes, mennyi kört bír ki - és akkor még nem szóltunk a KERS-ről és az állítható hátsó szárnyról, amik Murphy törvénye alapján el is romlanak, mint a Red Bulloknál vagy Alonsonál.
Jó, mondhatjuk, hogy mindenkire egyformán vonatkoznak a szabályok, ugyanabból kell kihozni a maximumot, ha meg valami deböglik, magukra vessenek, nem dolgoztak elég jól. Ám mégis azt érzem az eddigi két futam alapján, hogy a technika kicsit megeszi a valós teljesítményt, azzal együtt, hogy - tán mindezek miatt - a Malajziai Nagydíj végig izgalmas volt.
És hát van egy legény, aki 23 évesen óramű pontossággal teljesíti egyik kört a másik után, még az sem okoz számára nagy gondot, ha a járgánya nem 100%-os. Vettel az utóbbi 6 versenyből 5-öt megnyert, az egy "hiba" is a koreai motorhiba volt, amikor az élről esett ki. A bajnok most eléggé megállíthatatlannak tűnik, úgyhogy lassan azért kell fohászkodni, hogy mégis állítsa meg valaki, különben reményünk sem lehet egy olyan bajnokságra, mint a tavalyi volt!
Malajziai Nagydíj - Nemzetközi sajtóvisszhang |
A nemzetközi sajtó főként Sebastian Vettel újabb győzelmét taglalta a Malajziai Nagydíj másnapján. |
Olaszország: La Gazzetta dello Sport: "Vettel és a Red Bull egy másik ligában játszik. A német úgy rajtolt, ahogy a nagykönyvben meg van írva, a Renault pedig Nick Heidfeldnek örülhetett. A Ferrari keserédes versenyen van túl, ezúttal Fernando Alonso nevethetett." Tuttosport: "Vettel dominált, Alonso elpackázta, a Ferrari feljövőben." Corriere dello Sport: "Vettel diadala, a Ferrari ismét csalódást okozott." Spanyolország: El País: "Vettel tovább szárnyal, és vaskézzel uralja az F1-et." El Mundo: "Vettel alighanem Michael Schumacher örököse. A világbajnokban minden megvan ahhoz, hogy megvédje címét. Fennáll a veszély, hogy a német egyszemélyes műsorává válik az idény." El Periódico: "A statisztikák Vettel újabb diadalát ígérik: eddig aki megnyerte az első két futamot, szinte mindig világbajnok lett." As: "Alonso ferraris tevékenysége egyre kínosabbá válik. Azt hittük, hogy a legjobb pilóta szerződött a legjobb csapathoz. Jelenleg azonban a Red Bullok és a McLarenek úgy hagyják ott a Ferrarikat, mintha repülőgépek lennének." Anglia: The Sun: "Vettel megbabonázta ellenfeleit, akik messze elmaradtak mögötte. A német továbbra is a siker csúcsán." Daily Mail: "Lewis Hamilton elfelejtheti a hosszú rivalizálást Alonsóval, és kezdhet aggódni Vettel miatt." The Times: "Vettel zavartalanul győzött, miközben Hamiltont egy régi ellenfele üldözte Alonso személyében." Németország: Bild: "Második futam, második győzelem. Vettel mindenkit lerázott, ennél jobban ezt nem lehet! Úgy irányítja az F1-et, ahogy akarja, Melbourne-ben és a malajziai dzsungelben is legyőzhetetlen. A mercedeses Michael Schumachernél még az időjárás-előrejelzés sem működött..." Financial Times Deutschland: "Vettelnek nincs szüksége plusz tolóerőre, úgy nyerte meg az idei második futamot is, hogy csődöt mondott autójában a rendkívül fontos KERS-rendszer." Süddeutsche Zeitung: "Bár akadozott a rádiókapcsolata a csapattal, Vettel zavartalanul győzött Malajziában is. Sőt, állítólag még jobb lesz az autója." Svájc: Berner Zeitung: "Robog a Vettel-expressz." Blick: "Vettel lazán nyert, Hamiltont és Alonsót megbüntették." Neue Zürcher Zeitung: "Ki állítja meg a Bull-dózert?" |
Salo: Hamilton végre bűnhődik
Mika Salo, korábbi F1-es versenyző szerint teljes mértékben jogos volt Lewis Hamilton büntetése.
Salo úgy véli, Fernando Alonso büntetése szükségtelen volt.
Lewis Hamilton és Fernando Alonso is időbüntetést kapott a 2011-es Maláj Nagydíjat követően. A brit és a spanyol világbajnokot is egy 20 másodperces büntetéssel ajándékozta meg a versenybíróság.
A vélemények megoszlanak a büntetésről. Mika Salo, korábbi F1-es versenyző szerint Hamilton büntetése jogos volt.
„Úgy gondolom, hogy, amit Lewis Hamilton csinált nagy sebességnél, az nagyon veszélyes. Tudta, hogy mit csinál, és annak ellenére megkockáztatta a balesetet.” – mondta Mika Salo.
„Azt viszont már nem értem, hogy Alonso miért kapott büntetést. Mi rosszat tett? Úgy gondolom, hogy csak Hamilton-t kellett volna megbüntetni, aki ismert az erőszakos megmozdulásairól. Ezeket a dolgokat a múltban elég sokszor megúszta.” – tette hozzá Salo.
A Red Bull Racingnál azt mondják, hogy ők Sebastian Vettel duplázása ellenére sem tudják pontosan, hogy mekkora előnyük is van a többiekkel szemben.
A Red Bull címvédő világbajnoka a 2011-es szezon első két nagydíján, így Ausztráliában és Malajziában is magabiztos győzelmet aratott, és bár úgy tűnik, hogy a McLaren valóban nincs messze az energiaitalosoktól a mezőny lemaradása azonban hatalmasnak tűnik. De vajon mekkora is a Red Bull előnye, erre a kérdésre az RB7-es tervezője, Adrian Newey sem tudja a pontos választ, de úgy érzi, hogy van még a Red Bullokban.
„Úgy gondolom, hogy ez megszokott az F1-ben. A dolgok változnak és fejlődnek” – válaszolta Newey arra a kérdésre, hogy pontosan mekkora is a Red Bullok előnye a McLarennel szemben. „A McLaren most az időmérőedzésen sokkal közelebb volt hozzánk, mint Melbourne-ben. De, hogy ebből mennyi a pálya természete és mennyi az ő fejlődésük, amit az elmúlt két hétben értek el azt nem tudom, mert nem ismerem eléggé az ő autójukat.”
Newey szerint az erősorrendet a gumikkal kapcsolatos helyzet is árnyalja, de a jelenlegi sorrendet minden bizonnyal az autó/gumik/pálya hármasa befolyásolja. „Ez teljesen lehetséges, és láttunk már ilyet korábban. Ha visszamegyünk néhány évet, amikor a Ferrari és a McLaren harcolt a világbajnoki címért, akkor láttunk már olyat, hogy teljesen különbözőképpen használják az abroncsokat, így az egyik versenyen az egyik, a másikon a másik volt előnyben. És ez (a gumik használata) biztosan idén is fontos lesz. A gumikat megérteni nagyon nehéz feladat, és senki sem ismeri őket még teljesen. Azt nem mondanám, hogy nagy előrelépést lehet velük elérni, de a legapróbb változások is az egyensúlyban jelentős mértékben tudják befolyásolni az abroncsok kopását.”
Vettel elismerte, hogy minden a kezére játszott
A Red Bull Racing versenyzője, Sebastian Vettel már a Maláj Nagydíj előtt felhívta a figyelmet arra, hogy a KERS döntő szerepet játszik a rajtnál. Ez valóban így is lett, ugyanis a címvédő a hibrid rendszernek köszönheti, hogy a célegyenes végén is az első helyen állt.
"Ha nem lett volna a KERS, nem én fordultam volna elsőként az első kanyarban, Hatalmas lendületet ad a rendszer" – ismerte el a futam győztese. Hogy a hibrid rendszernek milyen nagy jelentősége van a rajtnál, azt Mark Webber esete is mutatja, aki több pozíciót veszített a start után. "Sem a KERS, sem a kuplung nem működött" – panaszkodott az ausztrál pilóta.
A verseny alatt Vettelnek is gondja akadt a KERS-szel, ez azonban nem befolyásolta a végeredményt. A német pilóta versenymérnöke, Guillaume Rocquelin féltávnál felszólította a címvédőt, hogy ne használja, ugyanis a rendszer korábban hibát észlelve többször is lekapcsolt. Hogy pontosan mi okozta a problémát Vettel nem akarta elárulni: "Megtiltották, hogy bármit is mondjak." Webber szintén nem akart nyilatkozni a témában: "Sajnálom, én semmit sem mondhatok, kérdezzék meg a mérnökömet."
Noha Vettel nem tudta teljes mértékben kihasználni az előnyt, amit a KERS nyújt, a körülményeknek köszönhetően mégis könnyedén nyert. A 23 éves pilóta az Auto Motor und Sport című lapnak adott interjúban elmondta, hogy sok dolog a kezére játszott. "Nick jó hátvéd volt, ugyanis a Renault nem tudott lépést tartani velünk" – utalt a címvédő arra, hogy legfőbb riválisa, Lewis Hamilton - aki az időmérőn mindössze egy tizedmásodperccel volt lemaradva a Red Bull Racing versenyzőjétől – a Lotus-Renault versenyzője mögött 8,9 másodperces hátrányba került.
"Ez az előny lehetőséget biztosított arra, hogy a bokszkiállásoknál a többiek cseréire reagáljunk. Ezekkel a gumikkal soha nem tudhatod, hogy mire számíthatsz. De szerencsére megengedhettük magunknak azt a luxust, hogy megvárjuk, hogyan alakulnak az események."
A tizenkétszeres futamgyőztes cáfolja, hogy a Red Bull RB7-es autója KERS nélkül is gyorsabb, mint a McLarené a hibrid rendszerrel. "Ez csak véletlen volt. Azért tűnt így, mert Lewis a keményebb gumival volt kint, én pedig a lágy keverékkel. Néhány körben meghajtottam az autót, hogy lerázzam magamról."
Vettel szerint a Pirelli gumik miatt a látszat csalhat, és felhívta a figyelmet arra is, hogy az utóbbi években jelentősen lelassult a mezőny. "Az 1:40.5 perces idejével Mark futotta a leggyorsabb kört. Tavaly 1:37.0 perc volt a leggyorsabb köridő, két éve pedig 1:36.6 perc." Az, hogy a Pirelli teljesen más gumikat gyártott, mint a Bridgestone, nemcsak köridőkben, hanem az elhasználódás mértékben is megmutatkozik.
A német pilóta arra panaszkodott, hogy az ideális ív mellett a pálya tele van gumidarabkákkal. "Az edzésen az egyik ilyen foszlány egyenesen a sisakomnak vágódott és a sisakrostély közepét találta el. Nagyon durva, ahogy feléd száguldanak ezek. Gondoljanak csak bele, hogy mi lesz Monacóban vagy Szingapúrban, ahol a nézőtér közel van a pályához, lehet, hogy az egyik rajongó hirtelen egy gumidarabkát talál majd az italában."
Maláj Nagydíj: Nemzetközi sajtóvisszhang
Sebastian Vettel Malajziában is folytatta sikersorozatát, és idén második alkalommal állhatott fel a dobogó legmagasabb fokára, amiért elismerésben részesült a nemzetközi sajtótól. Míg a német pilóta kizárólag dicséretet kapott, Fernando Alonsónak és Lewis Hamiltonnak a kritikából is jutott.
Olaszország
La Gazzetta dello Sport: "Vettel és a Red Bull egy másik ligában versenyeznek. Vettel úgy rajtolt, ahogy az a nagykönyvben meg van írva. Heidfeld ünnepi hangulatot varázsolt a Renault-nál. A Ferrari versenye keserédes lett."
Tuttosport: "Vettel uralja a mezőnyt. Alonso betlizett, de jó hír, hogy a Ferrari javuló tendenciát mutat."
Corriere dello Sport: "Vettel diadalmaskodott, miközben a Ferrari újabb csalódást okozott."
La Repubblica: "Vettel újabb győztes menete."
Corriere della Sera: "Vettel és a Red Bull szinte tökéletesek."
Spanyolország
El Pais: "Sebastian Vettel szárnyal, és acélököllel tartja a kezében az irányítást a Formula-1-ben."
El Mundo: "Michael Schumacher utóda Sebastian Vettel. A világbajnok képes arra, hogy megvédje a címét. Fennáll a veszély, hogy a szezon Sebastian önálló show-ja lesz."
El Periodico: "A statisztika is Vettel pártján áll. Aki a múltban megnyerte az első két versenyt, szinte kivétel nélkül bajnoki címet nyert."
Diario AS: "Fennáll a veszély, hogy Fernando Alonso Ferraris szereplése kudarcok sorozata lesz. Pedig sokan azt gondolták, hogy a legjobb pilóta a legjobb csapatnál versenyezhet. Jelenleg úgy tűnik, hogy ez a feltevés nem helytálló. A Red Bull és a McLaren úgy mennek, mint egy gép, a Ferrari azonban nem."
Anglia
The Sun: "Sebastian Vettel elvarázsolta a vetélytársait, amikor Malajziában eltüntette a mezőnyt. Nem is látta a többieket. Jelenleg is tart a német pilóta sikersorozata."
Daily Mail: "Lewis Hamiltonnak el kell felejtenie a régi rivalizálást, és nem Fernando Alonso, hanem Sebastian Vettel miatt kellene aggódnia."
The Times: "Semmi sem állíthatta meg a német versenyzőt, aki győzni tudott, miközben Lewis Hamiltont ősi ellensége, Fernando Alonso vette üldözőbe."
Utolsó kommentek