A Red Bull a legjobb csapat
Habár a konstruktőri világbajnoki címet elhalványította az izgalmas, négyesélyes egyéni címért folytatott küzdelem, termékeny évet zártak a csapatok. A szezon során három különböző csapat harcolt a győzelemért, mindegyiküknek voltak erősségei és gyengéi. Minden szempontot, a csapatvezetést, autó építést figyelembe véve az ESPN szakértőket kérdezett meg arról, melyik három csapat volt 2010 legjobbja.
1. Red Bull
A szakértők egyetlen nevet dicsértek: Adrian Newey-ét. Red Bull RB6-osa egy mestermű volt az autógyártás területén; kilenc győzelmet és 15 pole pozíciót szereztek vele - többször több, mint egy másodperces előnnyel. Mivel az RB/ volt a leggyorsabb, majdnem minden csapat lemásolta a kipufogógázt is felhasználó diffúzort és a lemaradás csökkentése érdekében néhányan megkérdőjelezték az autó szabályosságát is. Az ESPN szakértői szerint a Red Bull volt az egyetlen csapat, melynek pilótái a pályán is harcoltak, habár ez ütközéshez is vezetett. Csak a Renault F1 többségi tulajdonosa, Gerard Lopez nem a Red Bullt helyezte az első helyre. Az üzletember rámutatott arra, hogy egy ilyen gyors autóval már korábban meg kellett volna szerezni a bajnoki címet. Ez volt az egyetlen kritika a szakértőktől a csapattal szemben.
2. McLaren
A McLaren a szezon első kétharmadában az innovatív F-csatornával a mezőny előtt járt és jól leplezte a Red Bullal szembeni leszorítóerő hátrányát. A stratégiai döntések következtében Jenson Button a szezon elején két futamot is meg tudott nyerni, majd Lewis Hamilton nyert Törökországban és Kanadában, tiszta sebességével. Azonban, a csapat nem próbálta lemásolni a Red Bull diffúzorát és a szezon végére hátrányba kerültek az autó hátsó részének fejlesztésével. Ez kombinálódott a pályán elkövetett hibákkal, Hamilton így kiesett a bajnoki esélyesek közül, míg Button számára egyre nehezebb volt vezetni az autót. A szezon óriási javulás volt 2009 után, de a csapatnak ebben az évszázadban továbbra sem sikerült konstruktőri bajnoki címet szereznie.
3. Ferrari
A Ferrari a pokol tornácán volt, mióta Michael Schumacher 2006 végén elhagyta a csapatot, időről időre nem sikerült sikereket elérnie. Az idei évben Fernando Alonso kitöltötte a Schumacher okozta űrt, a legtöbbet hozta ki a csapatból és új fejezetet nyitott a Ferrari illusztris történelmében. Az egyetlen áldozat ebben a felemelkedésben Felipe Massa volt, akinek új szerepköre a Német Nagydíj során derült ki. Kétségtelen, a Ferrari számára a lehető legjobban cselekedett, de a sport számára már nem volt ennyire jótett. Az eset a szakértőket megosztotta, azonban a csapatot még mindig megbecsülik a paddockban és Sir Jackie Stewart, valamint Sir Stirling Moss szavazólapján a második helyre kerültek, közvetlenül a Red Bull mögé.
4. Renault
A francia csapat számára az idei év egy új történet volt. 2009 végén úgy tűnt, a Renault kiszáll a Formula-1-ből, az ütközési botrányt követően több szponzort veszített és az autó a sereghajtók között szerepelt, a csapat sztárpilótája, Fernando Alonso pedig átigazolt a Ferrarihoz. A gazdasági válság közepette a Renault anyavállalata a távozás stratégiáját választotta, a tél folyamán Gerard Lopez Genii Capital vállalata résztulajdont szerzett a csapatnál a tél folyamán. A Gennii a csapat 70 százalékát felvásárolta és teljesen új imidzset alakított ki, habár a történelmi név megmaradt. A befektetés kifizetődő volt és versenyről versenyre újabb fejlesztések érkeztek, mellyel a csapathoz szponzorok is érkeztek. De a kulcsfontosságú összetevő Robert Kubica volt, aki kiváló tehetségéve a Renault-nál három dobogós helyet szerzett és több alkalommal a három élcsapat között tudott versenyezni.
5. Mercedes
A Mercedes a szakértők szerint az első ötbe került, a maradék szavazatokat kapta meg, de a valóság az, hogy csalódás volt az első év a német autóóriás számára. A probléma forrása az volt, hogy a Brawn GP a 2010-es előkészületekkel szemben Jenson Button bajnoki címére koncentrált 2009-ben, mivel a csapat jövője pénzügyi szempontból messze nem volt biztosítva. A tél folyamán a Mercedes és a pénz megérkezett, de ekkor már a 2010-es autó fejlesztése komoly hátrányban volt a McLarennel és a Ferrarival szemben. Michael Schumacher visszatérése segített még jobban felfújni a várakozásokat a szezon előtt, de amikor a verseny megkezdődött, kiderült az autó csak a negyedik leggyorsabb és a hétszeres világbajnok izületei kissé berozsdásodtak. A szezon során az autó tovább veszített ellenfeleivel szemben és a csapat nem fejlesztette az F-csatornát. Ez már nem az a hatékony csapat volt, mint amelynél Sir Stirling Moss az 1950-es években vezetett, de a fentebb említett okok miatt várható volt egy átmeneti év.
6. Force India
Habár a csapat csak egy szavazatot kapott Vitantonio Liuzzitól, a Force India idei erőfeszítései említést érdemelnek. Az áttörés 2009-ben következett be, de az autó még nagyon primitív volt és csak néhány speciális pályán tudott versenyképes lenni. Az idei autó minden téren megváltozott, a Force India a 19 versenyből 12 alkalommal szerzett pontot, lehet mondani, hogy céljaikat elérték. Azonban az autó teljesítménye a szezon végére elhalványult és a mérnökök közül nagy neveket veszítettek - James Key a Sauberhez, Mark Smith a Lotushoz távozott -, amely nem jó előjel 2011-re.
A legjobb újonc: Lotus
A szakértők egyhangúlag a Lotust választották 2010 legjobb újonc csapatának. Az alakulatnak sikerült a konstruktőri bajnokság 10. helyét megszerezni, Heikki Kovalainen Japánban elért 12. helyének. Az alakulat rengeteg rajongót nyert Colin Chapman legendás csapata emlékének felidézésével. A jövő év lesz az igazi teszt, mivel a stabil csapatok célja a teljesítményre és a megbízhatóságra történő koncentrálás. Azonban a legkeményebb harc a pályán kívül zajlik, a Group Lotusszal továbbra is folyik a vita arról, a csapat megtarthatja-e Lotus nevét.
Nagyon őrzik a szupertitkos Red Bull-t
A csapathoz közel álló források szerint az osztrák istálló 2011-es szezonra fejlesztett gépét egyelőre csak néhányan tekinthetik meg.
A világbajnoki címvédő Red Bull-Racing mindent megtesz annak érdekében, hogy semmilyen információ ne szivárogjon ki az RB7-esről.
Ez természetesen maximálisan érthető a csapat részéről, mivel akár egy új fejlesztéssel, ötlettel is bajnokságot lehet nyerni. Gondoljunk csak a 2009-es szezonra, amikor a Hondából lett Brawn GP (most Mercedes) a dupla-diffúzorával akkora előnyre tett szert a sebességet illetően, hogy azt a riválisok már nem tudták teljesen ledolgozni.
Az idei kiírásban is hasonló jelenet játszódott le. Most a Red Bull volt az, mely nagyot húzott és hosszú hétvégéken keresztül egyedül körözgetett az új kipufogó rendszerrel. A versenyzők az alacsonyabb sebességű kanyarokban vették igazán nagy hasznát a rendszernek.
A Red Bull mellett ott van a már azóta betiltott F-csatorna is, mely a McLaren nevéhez fűződik. Az egyenesekben nagyobb végsebességet jelentő rendszert az újonc csapatokon és a Toro Rosso-n kívül gyakorlatilag mindenki sikeresen lemásolta.
Vettel: Korai még a jövőmről beszélni
A Red Bull-Racing német versenyzője szerint túlságosan korai, hogy a jövőjéről beszéljen.
Sebastian Vettel, 2010 világbajnoka kizárólag a 2011-es szezonra koncentrál.
Az elmúlt időszakban rendre téma volt a sajtóban Sebastian Vettel és a Ferrari kapcsolata a német pilótával. Vettel elmondta, minden álma az, hogy egy nap az olasz istállónál versenyezzen.
A Scuderia Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo pedig úgy nyilatkozott, biztos benne, hogy „Buby-Schumi” náluk fog versenyezni. A hírek szerint a legendás istálló már 2012-ben magához csábítaná az újdonsült világbajnokot, aki Felipe Massa helyére érkezne, és Fernando Alonso csapattársa lenne.
„Egyelőre kizárólag csak a 2011-es évadra koncentrálok. Úgy érzem, hogy még mindig túl kora a jövőmről beszélni. Mindennek eljön az ideje, ám most csak a következő esztendővel foglalkozom, azzal, hogy megvédjem a bajnoki címemet.” – mondta Sebastian Vettel, akinek 2011 év végéig szól a szerződése a Red Bull istállóval.
Alonso, Hamilton, Schumacher és társai: Újévi fogadalmak
Lassan itt az újév, és ezzel együtt a fogadalomtétel is. Humorizáljunk egy kicsit. Nézzük meg, hogy ki, mit fogadna meg.
A versenyzők neve mellett szereplő mondatok természetesen nem fedik a valóságot, pusztán az F1-live.hu szerkesztőségének pillanatnyi agyszüleménye. HUMOR!
Red Bull-Racing
Sebastian Vettel: „Nem mutogatok többet!"
Mark Webber: „Nem káromkodom többet!”
McLaren-Mercedes
Jenson Button: „Ígérem, fel fogok tűnni a pályán!"
Lewis Hamilton: „Jófiú leszek!"
Ferrari
Felipe Massa: „Gyorsabb leszek, mint Alonso."
Fernando Alonso: „Nem sírok többet.”
Mercedes
Michael Schumacher: „Visszatérek, normálisan.”
Nico Rosberg: „Figyelni fogok a frizurámra.”
Renault
Robert Kubica: „Kihívom Räikkönen-t egy rali-versenyre.”
Vitaly Petrov: „Ha jobbra kell kanyarodni, akkor jobbra fogok, nem megyek falnak.”
Force India
Adrian Sutil: „Meg fogom nehezíteni Vettel életét.”
Williams
Rubens Barrichello: „Ígérem, nem beszélek többet a Ferrariról és a legjobb barátomról.”
Pastor Maldonado: „Fizettem, és most újra gyűjtést rendezek 2012-re.”
Sauber
Kamui Kobayashi: „Még a biztonsági autót is megelőzőm.”
Sergio Perez: „Kétszer annyi pontot fogok gyűjteni, mint a csapattársam. "
Toro Rosso
Sébastien Buemi: „Megpróbálok négyesbe kapcsolni.”
Jaime Alguersuari: „Kiadok egy saját lemezt, és nagyobb leszek, mint Tiesto.”
Lotus
Jarno Trulli: „Motivált leszek."
Heikki Kovalainen: „Több szurkolót gyűjtök, mint Räikkönen."
Virgin
Timo Glock: „Felébredek a rémálomból.”
Jerom D'Ambrosio: „Gyűjtök 2012-re.”
Montoya: Vettel mindent megtett, hogy ne ő legyen a bajnok
A korábbi Forma-1-es pilóta, a jelenleg a Nascarban versenyző Juan-Pablo Montoya a minap egy elég meghökkentő nyilatkozatot tett, amikor arról kérdezték, szerinte Sebastian Vettel megérdemelten nyerte-e meg 2010-ben az F1-es világbajnokságot. A kolumbiai ugyan elismeri, hogy a leggyorsabb pilóta lett a bajnok, ám szerinte a fiatal német és csapata, a Red Bull Racing minden lehetséges hibát elkövetett idén, amit csak el lehet képzelni.
"Ő kétségkívül egy tehetséges pilóta, de azt kell, hogy mondjam, idén mindent megtett annak érdekében, hogy ne ő legyen a bajnok. Ő és a csapata minden lehetséges hibát elkövetett, ami csak elképzelhető, és ezzel eléggé megnehezítették a saját dolgukat, de végül ismét csak a leggyorsabb versenyző és a leggyorsabb autó nyert, ahogy az a Forma-1-ben már csak lenni szokott"- osztott ki egy jókora fricskát nemcsak Vettelnek és a Red Bullnak, de magának a Forma-1-nek is a McLarentől 2006-ban visszavonult és azóta a Nascarban versenyző Montoya.
"Idén a tévében láttam az abu-dzabi finálét, és kénytelen voltam megállapítani magamban, hogy semmi sem változott azóta, hogy otthagytam a sorozatot. Az egyik autó egy másodperccel gyorsabb, mint az előtte haladó másik, és még sincs esélye megelőzni azt. Azt mondják az okosok, hogy a pályák vonalvezetése a hibás, de az igazság az, hogy a Forma-1 mindig is ilyen volt"- fogalmazta meg nem éppen hízelgő véleményét az F1-ről a 35 éves kolumbiai, aki ezek után érthető módon nem is tervezi a sportágba való visszatérését.
"Néhányan folyton azt mondogatják nekem, hogy szerintük vissza kellene térnem az F1-be, én viszont boldog vagyok ott, ahol vagyok, és jól érzem magam a Nascarban. Azt hiszem, egyértelműen kijelenthetem, hogy már nem fogok visszatérni a Forma-1-be"- árulta el Montoya a prensa.com internetes oldalnak nyilatkozva.
Leo Turrini blogjából: Domenicalit kérdezték Kimiről
Én voltam az, aki a 2009-es szezonban tájékoztatta az embereket arról, hogy Räikkönen nem marad velünk, annak ellenére, hogy van szerződése. Ez volt a feladatom, nem tehettem mást…
Emberileg szólva sajnálom, mindig kiváló kapcsolatban voltam vele. És Kimi nem vette rosszul, Isten ments. Azt akarta, hogy újra Ferrariba ülhessen. De nem tudtuk harcolni és a szakmai kapcsolatunk példaértékű volt, hogy az utolsó nap…
Mondtam neki, hogy változtatnunk kell, mert szükségünk van egy olyan pilótára, aki különböző tulajdonságokkal rendelkezik. Nem a volán mögött: a kapcsolata a csapattal, a mérnökökkel. Ó, tudom, hogy sokan nem hisznek nekem, de a probléma az volt, hogy nem tudott megfelelően működni a technikusokkal. Az ok? Kimi keveset beszél. Segítség. Az az ő értéke. De az is egy hiba…
Van egy dolog, amit a külső nem érti. Räikkönen kedves ember egy nagyon sajátos megközelítéssel az élet felé. Nem ítéltem el, mindig mulatságosnak tartottam. De ez történt, nem volt hajlandó változtatni, ami szintén helyes az ő szempontjából…
Még mindig jó a viszonyunk. És igaz, hogy beszélünk telefonon és mesél az eddig szerzett ralis élményeiről és tapasztalatairól. Talán a Fordhoz fog menni, vagy talán nem, fogalmam sincs. Ám van egy fickó, akinek nem a Forma 1 a rögeszméje és azt mondanám, hogy eltér minden egyes versenyzőtől….
Nem hiszem, hogy vissza fog térni a Grand Prix versenyekre. A Renault megerősítette, hogy jövőre is Petrov lesz az egyik versenyzőjük. Sokkal jobban ragaszkodnak hozzá, mint Kimihez. Tudom, hogy ő miként válaszolt: ’Engem nem érdekel.’ És nézd meg, hogy mit csinált az autójával. Elérte a célját a Forma 1-ben, azt kapta, amit megálmodott – világbajnok lett a Ferrarinál. A legnagyobb, ez az én véleményem.
Röviden: Nadal legyőzte Sebastian Vettel-t
A Red Bull-Racing világbajnok versenyzője, Sebastian Vettel csak a második helyet szerezte meg a legjobb európai sportolók szavazásán.
A hírügynökségek a spanyol teniszezőt, Rafael Nadal-t hozták ki győztesnek.
Az első három helyezett:
1. Rafael Nadal (spanyol teniszező): 179 pont
2. Sebastian Vettel (német F1-es versenyző): 155
3. Blanka Vlašić (horvát magasugrónő): 114
Alonso: Nem félek attól, hogy Vettel legyőz a Ferrarinál
A Scuderia Ferrari spanyol pilótája kicsit sem tart attól, hogy Sebastian Vettel mellett versenyezzen.
Fernando elmondása szerint soha nem aggódott amiatt, hogy ki mellett kell versenyeznie.
A Scuderia Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo legutóbb úgy nyilatkozott, hogy a sorozat újdonsült világbajnoka, Sebastian Vettel biztosan Maranello-ban fog versenyezni. A Red Bull-Racing német reménysége elismerte, minden pilóta, így az ő álma is az, hogy egy nap „lovacskával” hajtson a győzelemért.
Fernando Alonso, aki jelenleg a legendás olasz istálló kötelékéhez tartozik, elmondta, nem aggódik Vettel esetleges érkezése miatt, aki Felipe Massát váltaná a volán mögött, akár már 2012-ben.
„Nincs mit mondanom ezzel kapcsolatban. Nincs problémám ezzel, és félelmet sem érzek a csapattársam miatt. Eddig egyszer sem fordult ez elő velem. Még egyikőjük sem szerzett több pontot nálam. Nem aggódom emiatt. Nem félek, hogy Vettel elver a Ferrarinál.” – mondta Fernando Alonso.
Red Bull: Ki tudja, mi lesz jövőre...
Adrian Newey, a Red Bull Formula–1-es csapatának technikai igazgatója szerint most még lehetetlen megmondani, mire lesznek képesek a következő idényben.
A Red Bull a pilóták és a konstruktőrök versenyét is megnyerte az F1 2010-es idényében, a Newey által tervezett RB6-os a mezőny legjobb autójának bizonyult. A technikai szakember szerint azonban a következő szezonra nézve nincs túl sok jelentősége annak, hogy az idén magasan a többiek fölé nőttek.
James Allen: Vettel az idei szezon legjobbja
Az ITV újságírója James Allen is elkészítette saját pilótarangsorát, az angol szakember nem meglepő, de a Red Bull fiatal német pilótáját Sebastian Vettelt tartja a szezon legjobbjának.
1. Sebastian Vettel
Lehet, hogy Hamilton, vagy Kubica megfelelőbb lenne erre a helyre, ha figyelembe vesszük, hogy az angol és a lengyel fiú mennyit küszködött idén autója teljesítmény hiányával, de Vettel munkáját sem szabad leértékelnünk. Világbajnoki címet szerezni ugyanis sohasem könnyű, még akkor sem, ha történetesen a tiéd a legjobb autó. Vettel elsőségét elsősorban a 10 pole pozíciójának és az utolsó futamokon mutatott lelki erejének köszönheti tehát. Követett el hibákat, de idén senki sem volt hibamentes ebben a változatos szezonban.
2. Fernando Alonso
James Allen sokat gondolkodott, hogy Alonsót, vagy Hamiltont tegye e a második helyre. Alonso mellett végül az szólt, hogy a spanyolok kétszeres világbajnoka Allen szerint sokkal kiegyensúlyozottabban versenyképes volt a szezon nagy részében. Ez részben az autója teljesítményéből, részben pedig abból fakadt, ahogyan a spanyol a csapatának vezéregyéniségévé vált. Amikor a csapat szerződtette Alonsót, nem titkoltan egy vezéregyéniséget akartak, és most úgy tűnik, hogy ezt meg is kapták. Ennek persze vannak áldozatai és, amint azt Németországban láthattuk a csapat bizony levette a kezét Felipe Massáról.
3. Lewis Hamilton
Lewis uralta a nyár elejét és a hat futamon gyűjtött 108 pontja nagyon erős teljesítmény volt. Ezt követően azonban a McLaren MP4/25-ös nem volt partner a további száguldásban, a nem sikerült fejlesztések miatt az autó sebessége nem volt versenyképes az ellenfeleikkel szemben. Hamilton még mindig a Formula-1 legizgalmasabb pilótája, akinek volt néhány briliáns teljesítménye, mint Montreal, vagy Spá.
4. Mark Webber
Webber James Allent Nigel Mansellre emlékezteti, aki szintén a 30-as évei derekán érte el élete legjobbját. Webberrel kapcsolatban most az a kérdés, hogy mi lesz vele jövőre? Allen úgy véli, hogy az ausztrálnak most sokkal nehezebb dolga lesz, mert a világbajnoki címből Vettel csak még nagyobb önbizalmat merít majd. Webber idei szezonja jó volt, különösen Spanyolországban, Monacóban és Magyarországon alkotott nagyot, kiegyensúlyozottabb volt, mint mások, sajnos azonban ez pont az utolsó három futamra nem volt igaz, így a Koreában elkövetett hibája megfosztotta Webbert a bajnoki esélyektől.
5. Robert Kubica
Kubicának fantasztikus éve volt a Renault-nál és az év végén csak 6 ponttal maradt el Rosbergtől úgy, hogy a Renault-ja a 2010-es szezon nagy részében nem volt versenyben a Mercedesszel. A kiegyensúlyozottsága és az, hogy a legtöbb versenyen előrébb végzett a rajt pozíciójánál egyértelműen mutatja, hogy a lengyel helye az élmezőnyben van.
6. Jenson Button
Sokaknak furcsa lehet, hogy egy pilóta, aki két futamot is nyer és a végén csak alig több mint egy futamgyőzelemnyi pontszámmal marad el Lewis Hamiltontól az mért csak a 6. helyre fér fel. Button igazán kiváló munkát végzett idén és közzel volt Hamiltonhoz, de ő elsősorban biztonsági játékot játszott és a bajtól való távolmaradása, ha a pontszámokban előnyére is vált az időmérőedzéseken való 14-5-ös veresége Hamiltontól mutatja, hogy bizony van még mit javítania a 2009-es világbajnoknak.
7. Nico Rosberg
Allen sohasem mondta volna, hogy Rosberg egy Hamilton szerű tehetség, de kétségkívül gyors a német fiú és Hamiltonhoz hasonlóan kitartó, ami igazán előnyére vált idén. Kubicához hasonlóan szorgalmasan gyűjtögette a pontokat és általában előrébb végzett, mint az időmérőedzéseken. Az év elején még úgy tűnt, hogy ő a kettesszámú pilóta Michael Schumacher mellett, de vajon mi lesz a helyzet jövőre? Allen szerint jövőre megtudjuk, hogy mennyire is jó Rosberg.
8. Rubens Barrichello
Rubensnek az év elején nagyon sok munkája volt a Williams csapat idei autóján, de a csapat hála a tapasztalt brazilnak előre lépet és kiegyensúlyozott top 10-es szereplőjévé vált a futamoknak. Barrichello Valenciában és Silverstoneban elért 4. és 5. helye volt az év fénypontja, és bár Brazíliában a fiatal Nico Hülkenberg szerezte meg a pole pozíciót kettőjük egész éves teljesítményét jól mutatja, hogy Rubens 13-6 arányban legyőzte az ifjú németet az időmérőedzéseken.
9. Kamui Kobayashi
A japán fiú volt az év szenzációja a látványos előzéseivel. Mindenkinek a valenciai verseny ugrik be, amikor az új gumikkal megelőzte Alonsót. Az igaz, hogy Alonso gumija már használtak voltak, de akkor sem szabad kisebbíteni Kobayashi merészségét. Nem csak az Európa Nagydíjon, de Suzukában is ezt a merész stratégiát használta a csapat, hogy csak a verseny végére kap friss abroncsokat a japán fiú. Kobayashi kétségkívül gyors, már csak egy kicsit kell összeszedettebbnek lennie.
10. Nico Hulkenberg
A futball kifejezéssel élve egy meccs két félidőből áll. Hülkenberg az első félidőben tipikus újoncként viselkedett, de a második félidőre már nagyon erős pilótává vált, aki állandó top 10-es szereplője a versenyeknek, amire a brazíliai pole pozíciójával tette fel a koronát. Nedves, de száradó pályán kilenc egymást követő leggyorsabb szektor és egy ragyogó pole mutatja a benne rejlő lehetőségeket, de sajnos ez kevés volt ahhoz, hogy megmentse az ígéretes német fiú ülését a csapatnál.
Alonso nem tartana Vetteltől, még csapattársként sem
Az Express című német lap nemrég arról számolt be, hogy Sebastian Vettel már előszerződést kötött 2012-re a Ferrarival, amely cikket tetézte a Ferrari elnökének, Luca di Montezemolónak lehozott nyilatkozata is, mely szerint: "Sebastian gyors, intelligens és fiatal. Előbb vagy utóbb egy piros autót fog vezetni."
A német bajnok nyilvánvalóan Felipe Massa helyére érkezne, akinek idei teljesítményététől nem igazán volt elragadtatva a Ferrari vezetője. Di Montezemolo az évértékelőjében kijelentette, szerinte a brazil a testvérét küldte maga helyett versenyezni.
Az elnökről tudvalévő, hogy mindig gondosan figyel a pilóta-összeállításra, s szereti jó előre biztosítani a fiatal, elhivatott utánpótlást a jövőre nézve. Di Montezemolo könyörtelenül túlad a leghíresebb, közkedvelt versenyzőkön is, ha úgy érzi, nem tesznek meg mindent a „család” érdekében. Kimi Räikkönen szerződtetése és későbbi menesztése is a Ferrari sikerének biztosítására történt. Az elhivatott finn kapóra jött a kiöregedő Schumacher helyére, míg a világbajnoki cím megszerzése után kissé leeresztő Räikkönent végül a mindig, minden körülmények között küzdeni tudó Fernando Alonsóra cserélték.
A Formula—1-ben most Sebastian Vettel az, akire mindenki le akar csapni, és miután a versenyzők – a történelmi és egyéb jelentősége miatt – mindegyike a Ferrariba vágyik, borítékolható, hogy Di Montezemolo amilyen hamar csak tudja, át fogja csábítani a Red Bull üdvöskéjét.
Ahogy Vettel egyik nyilatkozatából kiderül, nem lenne ellenére egy későbbi csatlakozás, mert ő is bevallja: „A Ferrari egyszerűen különleges. Mindenki erről álmodik, kivéve, ha az illető érzékelten, és egyáltalán nem érdekli a történelem. A Ferrari és a Formula-1 összetartoznak. A Ferrari egy legenda, ezért egy napon mindenki szeretne a részese lenni."
Az egyre komolyabb visszhangot keltő hír hallatán természetesen megszólalt a másik érintett is, Fernando Alonso. A kétszeres világbajnokot egyelőre nem túlzottan zavarja a híresztelés, és mint mondja, ha Vettel megérkezik a csapathoz, őt az semmilyen módon nem befolyásolja, hiszen egyetlen csapattársától sem félt sosem, tőle sincs miért tartania.
„Semmi különleges hozzáfűznivalóm nincs a dologhoz, de egyik csapattársamtól sem félek, mivel egyik sem ijesztett meg. Egyik csapattársam sem szerzett több pontot, mint én, szóval nem értem miért kellene bárkitől is megijednem” – mondta Alonso, aki meg van győződve arról, hogy jövőre ismét harcba szállhat a világbajnoki címért: „Nincs kétségem afelől, hogy a következő szezonban az álmaim autóját vezethetem. A csapat történelmi presztízse miatt az a célja a Ferrarinak, hogy megnyerje a világbajnokságot.”
Vettel: Célom, hogy a Ferrarinál versenyezzek
Egyre inkább úgy tűnik, hogy Sebastian Vettel a közeljövőben a Ferrari pilótája lesz. A Red Bull-Racing világbajnoka újabban arról nyilatkozott, hogy egy nap az olaszoknál akar versenyezni.
Idén Sebastian Vettel nem egyszer lenyilatkozta a sajtónak, hogy a jövőben a Ferrarinál is szeretné magát kipróbálni. Luca di Montezemolo, a Scuderia Ferrari elnöke tárt karokkal várja a németet. Montezemolo biztos benne, hogy Sebastian náluk fog versenyezni.
Kérdés, mikor?
A hírek szerint a Ferrari már 2012-ben magához csábítaná 2010 világbajnokát, aki Felipe Massát váltaná a volán mögött. Ez azt jelentené, hogy az olaszoknak fel kellene bontaniuk a brazillal kötött szerződésüket. Kimi Räikkönen példája megmutatta, ez kicsit sem okoz problémát Maranello-ban. A „Jégembernek” tavaly év végén el kellett hagynia a márkát Fernando Alonso idő előtt érkezése miatt, noha a finn 2010 év végéig érvényes kontraktussal rendelkezett.
„Nem kérdés, hogy a kívánságom, és a célom az, hogy egyszer a Ferrarinál versenyezzek.” – mondta Sebastian Vettel.
Vettel szerint ez olyan, mint futballistaként a Real Madrid kötelékében játszani.
Seb hozzátette, ezeknek a neves kluboknak, csapatoknak egyedülállóak a mítoszuk.
Álomgázsival tartaná meg a Red Bull Vettel-t?
A legfrissebb hírek szerint az osztrák istálló kész évi 25 millió eurót fizetni német versenyzőjének az új szerződésért cserébe. Sebastian Vettel a legjobban fizetett sportolók között lehet.
Az újdonsült világbajnok szerződése 2011 év végén veszíti érvényét. A kontraktus tartalmaz egy opciót, mely alapján a szerződés minden különösebb probléma nélkül meghosszabbítható 2012 év végéig.
A Red Bull nem titkolja, hogy hosszú távú megállapodást szeretne kötni Sebastian Vettel-el. A német azonban a Ferrarival kacérkodik, és legutóbb Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke úgy nyilatkozott, hogy Vettel egy nap biztosan az ő versenyzőjük lesz.
A Ferrari tervei szerint Sebastian leghamarabb 2012-ben csatlakozna hozzájuk, és lenne Fernando Alonso csapattársa, noha Felipe Massa szerződése jelen állás szerint akkor még érvényes lesz.
A Red Bull egy komolyabb fizetéssel válaszolna, és a hírek szerint kész a németnek 25 millió eurót ajánlani. A mezőnyből pillanatnyilag csak Alonso keres ekkora összeget.
Vettel: Már nem kell karácsonyi ajándék
Sebastian Vettel otthon, családi körben tölti majd a karácsonyt, ajándékot azonban nem kért, hiszen úgy érzi, mindent megkapott idén.
Az idei világbajnokságot megnyerő Sebastian Vettelnek nem sok ideje volt pihenni a szezonzáró óta, hiszen számos kötelező eseményen vett részt. Először különböző PR kötelezettségeinek tett eleget, aztán Monacóba utazott az FIA díjátadó ünnepségére, majd reklámfilm forgatáson járt a Head&Shouldersszel, amellyel nemrégiben több millió eurós szerződést írt alá. A Red Bull pilótája éppen ezért örül, hogy karácsonykor végre otthon lógathatja a lábát, nyugalomban. "Karácsonykor az ember a családjával tölti az idejét. Én így nőttem fel, és azt hiszem, ezen semmi sem változtat. Az embernek ilyenkor kijut egy kis nyugalom, egészen más dolgokon gondolkodhat, amelyek fontosak, mint a család és a barátok" - mondta Vettel, aki már akkor sem lenne bánatos, ha nem találna ajándékot a karácsonyfa alatt. - "Már nincsen különösebb kívánságom, mert idén mind beteljesedett. Úgyhogy hagyom magam meglepni, és remélem, hogy idén is szép ünnep elé nézünk."
Webber: Jövőre nem lesz köztünk feszültség Vettellel
Úgy véli, elkerülhetetlen volt az idei adok-kapok
Mark Webber úgy érzi, hogy sikerült Sebastian Vettellel tiszta vizet önteniük a pohárba, így jövőre már súrlódásoktól mentes lehet a viszony közöttük. Attól sem tart, hogy háttérbe szorul vb-győztes csapattársa mellett.
A Red Bullnál idén az egyéni és a konstruktőri vb-címet is bezsebelték, azonban a csapaton belüli feszültség tekintetében is sikerült felülmúlniuk riválisaikat.
Mark Webber és Sebastian Vettel viszonya a törökországi ütközés után vált fagyossá, az ausztrál úgy érezte, a csapat Vettelt favorizálja - véleményének többször nagy nyilvánosság előtt is hangot adott.
A 34 éves versenyző, aki végül alulmaradt a világbajnoki küzdelemben, úgy véli, hogy az istállón belül kialakult feszült légkör teljességgel várható volt a kockán forgó hatalmas tét miatt.
"Szerintem ez elkerülhetetlen, hogyha két csapattárs ilyen kemény nyomást gyakorol egymásra, mint mi tettük. Meg kell érteni, hogy csak 10-15 évenként fordul elő, hogy ketten egy csapatból harcolnak a világbajnoki címért, legtöbbször rivális istálló versenyzői küzdenek egymással" - mondta az BBC-nek az ausztrál, aki szerint viszonyuk "valószínűleg nem" volt olyan rossz, mint amilyennek kívülről tűnt.
"Ráadásul a Red Bull először ment ezen keresztül, úgyhogy mindannyian rengeteget tanultunk. Persze a felnőtté válás néha fájdalmas, és két ilyen versengő személyiséggel, mint mi vagyunk, néha feszültségekkel teli."
Webber egyúttal elárulta, hogy a szezonzáró után sikerült rendezniük nézeteltéréseiket, így jövőre már súrlódásoktól mentes lehet a viszony kettejük között.
"Most jó a kapcsolatunk, örülök, hogy év végén leültünk megbeszélni a dolgokat, és túlléptünk néhány múltbéli sérelmen - szezon közben, a csata hevében nehéz bizalmasan beszélgetni egymással, de télen könnyebb a következő szezont építgetni, súrlódások nélkül jobban együtt dolgozni."
Bár Vettel végül az összesítésben jobbnak bizonyult nála, a versenyző nem tart tőle, hogy jövőre háttérbe szorulna a csapaton belül - már ha továbbra is képes az ideihez hasonló teljesítményt nyújtani.
"Bár az én kocsimon lesz a 2-es rajtszám, Seb a csapat pontjainak 51 százalékát szerezte, én pedig 49-et, szóval nagyon soros csata volt" - mutatott rá. - "Ha nem teljesítesz megbízhatóan, és képtelen vagy az élen harcolni, akkor elkerülhetetlen, hogy a szereped megváltozik, de ha esélyesként versenyzel, akkor nem lesznek csapatutasítások - eddig egyenlő elbánás működött, ezután is így lesz."
"A célom, hogy minden követ megmozgassak. Idén sem adtam alább, a lehető legkeményebben dolgoztam, és szerintem ennél többet nem is tehettem volna - úgyhogy újra ezt kell csinálnom.
Vettel már a címvédésre készül
Sebastian Vettel csekély esélyekkel érkezett a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíj helyszínére, ahol hibátlan versenyzésének - és a többi bajnokaspiráns botladozásainak - hála mégis elhódította a világbajnoki címet. A versenyző ennek ellenére úgy érzi, nem az utolsó futamnak köszönhetően lett bajnok, hiszen minden egyes versenyre szüksége volt a végső sikerhez. "Nemcsak az összes győzelmem, hanem az összes verseny (döntő fontosságú). Voltak olyan futamok - mint például Silverstone - ahol az első kör után reménytelennek nézett ki a helyzet, mégis feljöttünk. Ez mutatja, hogy minden egyes pontnak mekkora jelentősége lehet, még akkor is, ha éppen bosszús vagy csalódott vagy az eredményed miatt - az év végén jössz rá, milyen fontos minden egyes verseny" - nyilatkozta a német az FIA pénteki díjátadó gáláján, Monacóban. - "A régi pontrendszerben csak 2 pont lett volna az előnyöm, ami az újban 4-nek számít. Nem fogom kiengedni a kezeim közül ezt a trófeát - jövőre a lehető legkeményebben harcolok majd érte." A versenyző, akinek számos kötelező PR-megjelenés után most némi pihenés is jut majd, Jean Todttól vehette át az első helyért járó díjat. "Hogy őszinte legyek, nem tudom, miért nem sírtam el magam" - fogalmazott, miután lejött a színpadról. - "Hihetetlen, hogy az én nevem is rá van gravírozva - a többi bajnok mellé a 2000-es, 1990-es, 1980-as évekből, és így tovább. Ott van Michael (Schumacher), (Ayrton) Senna, Alan Jones és persze Jochen (Rindt) az 1970-es évekből. Nagyon különleges érzés."
Vettel válthatja Massát a Ferrarinál
A Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo elhintette, hogy csak idő kérdése, és Sebastian Vettel a Scuderia versenyzője lesz, ugyanis az olaszok kivetették a hálójukat a német világbajnokra.
„Sebastian gyors, eszes és fiatal. Előbb vagy utóbb egy vörös színű autóban fog versenyezni” – mondta az elnök a kölni bázisú Express c. lapnak adott nyilatkozatában.
A sportág valaha volt eddigi legfiatalabb világbajnoka hetekkel ezelőtt elmondta, hogy mint minden versenyzőnek, neki is nagy álma az, hogy egy napon a Ferrari színeit képviselje, azonban hozzátette, hogy egyelőre nagyon jól érzi magát a Red Bull Racingnél.
Vettel jelenleg is érvényben lévő szerződése a 2012-es szezon végén jár le az energiaital-gyárosokkal, akik már jelezték, hogy nem fognak pilótájuk útjába állni, ha távozni akar, azonban megpróbálnak olyan jók lenni, hogy megnehezítsék számára a döntést.
A Ferrarinál is mindkét versenyzőnek szerződése van a következő két szezonra, ám ez nem jelent semmit, hiszen Kimi Raikkönent is kivásárolták kontraktusából, hogy helyet csináljanak Fernando Alonsónak az idei évre.
Egy biztos, jövőre sem a Ferrarinál, sem a Red Bullnál nem lesz változás pilótafronton.
A Red Bullé a legmókásabb karácsonyi üdvözlőlap
A Red Bull nyerte meg a Formula-1 legmókásabb karácsonyi üdvözlőkártyája címet 2010-ben.
A csapat üdvözlőlapján Sebastian Vettel a Mikulással versenyez, aki a híres szánkóját vezeti.
"A Mikulás gyorsabb nálad. Erősítsd meg, hogy megértetted az üzenetet!" - olvasható a sport új világbajnokának küldött rádióüzenetben.
A Formula-1 vezetője, Bernie Ecclestone a már szokásosnak mondható humoros kártyával küldte el jókívánságait.
Az üdvözlőlapon a Red Bull kapta a főszerepet, Mark Webber és Sebastian Vettel a csapat garázsán kívül ácsorog, közöttük kiemelt helyen Christian Horner, aki a földre dob egy érmét.
"Nem minden úgy alakul, ahogy gondolod" - olvasható a feliratban.
Vettel: A versenyzők bepisilnek és a Ferrariba vágynak!
A Red Bull Racing versenyzője, Sebastian Vettel a Speedweek című hetilapnak adott interjúban tisztázta az autóversenyzők körül keringő híreszteléseket, így többek között az is kiderül, hogy például mit tesz egy pilóta, ha az autóban tüsszentenie kell, vagy hogy valóban idegen lányokkal töltik-e az éjszakákat a versenyzők.
A Formula-1-es versenyzők a forróságban megrendezésre kerülő futamok során, mint a Maláj vagy a Szingapúri Nagydíj négy kilogrammot veszítenek a testsúlyukból.
Sebastian Vettel: "Ez egy szóbeszéd. Négy kilót még egy versenyen sem adtam le. Az elvesztett folyadék részét különben is pótolod. Általában két- két és fél kilót veszítünk, de már az is nagyon sok."
A futam alatt kinő a versenyzők szakálla.
Sebastian Vettel: "Meg kell jegyezni, hogy van, akinek gyorsabban nő az arcszőrzete. Aztán van olyan ember is, akinek fizikai megterhelésre jobban nő a szakálla, mint normál helyzetben. Az biztos, hogy nekem még a három napig tartó teszt során sem szokott dús szakállam nőni. Szerintem ez is egy szóbeszéd."
A pilóták az autóban bepisilnek.
Sebastian Vettel: "Ez igaz – sajnos! Gyakran közel álltam hozzá és azt mondtam, hogy most már nem bírom tartani, de szerencsére még soha nem került sor arra, hogy megtegyem. Másoktól viszont hallottam, tehát igaz a hír, miszerint a szerelők néha csodálkozva néznek, hogy egy pilóta milyen sok folyadékot vesztett. Ha valaki megteszi, az a ruhán és a pilótafülkében is észrevehető."
A pilótafülkében gyakran hatvan fok is van.
Sebastian Vettel: "Ez is igaz. Különösen, hogy beöltözve ülünk az autóba, tehát a ruha alatt ott van a tűzálló alsónemű, ami majdnem olyan, mint a síelők alsó ruházata. Természetesen a légáramlatoknak köszönhetően több levegőhöz jutunk, mint egy túrakocsi-pilóta, ugyanakkor ott van körülöttünk a motor, a hűtő és az elektronika, amelyek mind meleget árasztanak. A lassabb helyszíneken, ahol magas a páratartalom, mondjuk Szingapúrban, valóban nagyon meleg van, emiatt fárasztó a futam. Talán a szingapúri verseny a legkimerítőbb. A legkellemesebbek a téli tesztek, ahol öt és tíz fok között mozog a hőmérséklet. A gumik miatt talán túl hűvös van a teszteléshez, az autóban azonban ilyenkor a legkellemesebb."
Minden pilóta babonás és megvannak a maga szokásai a versenyek előtt.
Sebastian Vettel: "Ez nemcsak a Formula-1-ben, minden más sportban így van. Nemrég láttam egy filmet Rafael Nadalról, aki eleinte mindig a bal lábával lépte át a fehér vonalat amikor pályára lépett, vagy térfelet cserélt. Persze nem a játék közben. Ez azt mutatja, hogy minden sportolónak megvannak a maga szokásai. Én mindig a bal oldalról szállok be az autóba.
Éjszaka lányok kopogtatnak a versenyzők ajtaján,
Sebastian Vettel: "Velem ez még nem történt meg. Nem nevezném szóbeszédnek, habár szerintem mostanában sokkal ritkábban fordul elő, mint régebben. Ha megnézzük a régi fotókat, akkor elképzelhető, hogy voltak néhányan, akik ajtót nyitottak és szórakoztak. Korábban bizonyára így volt."
Ha egy jó pilóta ráhajt egy pénzérmére, meg tudja különböztetni, hogy a fej vagy az írás volt felül.
Sebastian Vettel: "Ez már valóban egy szóbeszéd. Mindenki szeretné, ha ennyire érezné az autót, de csak azért, mert néhányan a kísérletek során eltalálják, még nem jelenti azt, hogy valóban így is van. 50-50 százalék az esély rá. Egyértelműen szóbeszéd."
A Formula-1-es pilóták fotografikus emlékezettel rendelkeznek.
Sebastian Vettel: "Ebben lehet valami, de azt hiszem, hogy ez természetes. Úgy gondolom, hogy ez minden emberrel így van: ha valami fontos neki és még élvezi is, amit csinál, arról szívesen raktároz el emlékképeket. Ezeket könnyen felidézheti. Számunkra sok dolog ismétlődik, amikor visszatérünk az egyes helyszínekre. Amikor csütörtökön Monzában bejárom a pályát és ránézek a pódiumra, mindig eszembe jutnak az első győzelmem képei, sőt arra is emlékszem, hogy mit mondtam."
Egy Formula-1-es pilóta agya képes lassított felvételben lejátszani az eseményeket, hogy azok jobban rögzüljenek.
Sebastian Vettel: "Ez nálunk nagyon fontos és mindennapos. Különösen, ha az autó menettulajdonságairól van szó. Mivel egy kanyart egy szempillantás alatt beveszünk, le kell lassítani a dolgokat, hogy lépésről lépésre kielemezhessük. Általában részekre kell bontani az egészet, a kanyar bejáratára, a közepére és a kijáratára. Vannak, akik felnyolcadolják a kanyart, hogy még pontosabb leírásokat adhassanak, például az aerodinamikáról, a mechanikáról és a gumikról. Ezt már a gokartos korszakban megtanuljuk. Annyi kérdést teszel fel magadnak, hogy le kell ülnöd és átgondolnod, hogy hogyan is volt ez? Mennyire csúszott meg az autó? Folyamatosan tanulunk. Azt hiszem ez egy tanult dolog, és persze adottság kérdése is."
Egy időmérős kör során egy pilóta másfél percig visszatartja a lélegzetét.
Sebastian Vettel: "Ez tényleg csak egy szóbeszéd. Persze vannak olyan kanyarok vagy pályaszakaszok, ahol reflexből visszatartjuk a lélegzetünket. A televízió képernyőjén keresztül másképp érzékelhető a sebesség, mint a helyszínen. Még engem is lehengerel, amikor a pálya széléről szemlélem a dolgokat. Ilyenkor arra gondolok, hogy "és mikor fog már fékezni?" Amikor az autóban fékezel, valóban visszatartod a lélegzetet, ugyanis ha nem tennéd, a biztonsági öv úgy összepréselne, mint egy krumpliszsákot. Önmagadat véded azzal, hogy benntartod a levegőt. Ez egy reflex, amely magától jön, különösen, ha az egyik kanyar követi a másikat. Eleinte erre emlékeztetnem kellett magam. Ez fontos, ugyanis az izmoknak és az agynak is szüksége van oxigénre. Az egyenletes légzésnek nyugtató hatása van."
Az autóversenyzők a gyors helyszíneket jobban szeretik, mint a lassú pályákat.
Sebastian Vettel: "Szerintem ez inkább attól függ, hogy adott helyzetben mi a kedvezőbb. Arra még nem volt példa, hogy valaki egy lassú pályán aratott győzelem után azt mondta volna, hogy nem tetszik neki az aszfaltcsík. Általában a gyors helyszíneken jobb vezetni, mert nagyobb kihívást jelent. A lassabb helyszíneken könnyebb időt nyerni vagy időt veszíteni. Ez egyszerű fizika. Azért, mert több időt töltünk a lassabb szektorokban. A gyorsabb kanyarok sokkal izgalmasabbak, mert elég bátornak kell lenned ahhoz, hogy később fékezz, vagy éppen teljes gázzal teljesítsd."
Egy modern pilóta nem tudna szerelőként dolgozni a saját autóján.
Sebastian Vettel: "Manapság ezt az idő sem engedi. Ettől eltekintve mindent meg lehet tanulni, tehát miért ne? A gokartban mindig élveztem, ha az autómon dolgozhattam. Akkoriban így mentek a dolgok, mert édesapámmal jártuk a versenyeket. Szerettem szerelni, egyszer átalakítottuk az egyik robogót is. Ez manapság időben probléma, nem a tudás terén."
Ha egy pilótának tüsszentenie kell, a normál emberekkel ellentétben nem csukja be a szemét.
Sebastian Vettel: "Szóbeszéd! Mi is normál emberek vagyunk, a mi szemünk is reflexből lecsukódik. Ha nagyon kell, akkor sem szabad a kanyar előtt tüsszenteni, ugyanis emiatt könnyen elvétheted a féktávot. Az autóban összpontosítani kell. Nagy fizikai megterhelésnek vagyunk kitéve, ezért sok mindent a háttérbe lehet szorítani. Ez érvényes a tüsszentésre is. Én eddig csak két olyan esetre emlékszem, amikor az autóban tüsszentettem."
A bokszrádióban gyakran használtok kódszavakat, hogy a hallgatózó vetélytársak ne tudjanak mindent kitalálni.
Sebastian Vettel: "Ez így van."
Minden Formula-1-es versenyző milliomos.
Sebastian Vettel: "Ez nem így van, persze vannak, akik nagyon sokat keresnek. A pályafutása elején azonban senki sem keres hatalmas összegeket. Senki nem keres rosszul, de az azért túlzás, hogy mindenki azonnal milliomos lesz."
A pilóták este a hotelszobában a telemetriai adatokat nézegetik.
Sebastian Vettel: "Ez így van. Gyakran magammal viszem a köridőkről és az adatokról szóló papírokat, vagy bizonyos dolgokat egyszerűen megnézek a számítógépen, hogy megtudjam, a pálya melyik részén lehet még javítani. A versenyzők persze különböznek, valakik sokat dolgoznak, mások kevesebbet. Az adatok hotelben történő elemzése azonban hozzátartozik minden pilóta munkájához."
Az autóversenyzők borzasztó utasok.
Sebastian Vettel: "Ez tény! Tehát én is rosszul érzem magam az anyósülésen. Akaratlanul és kérdezés nélkül is hajlamosak vagyunk tippeket adni. Ez a zavaró szokás abból ered, hogy szeretjük a saját kezünkben tartani a dolgokat. Utasként nem a te kezedben van az autó irányítása. Amikor édesapám kissé gyorsan hajt fel az autópályára, akkor nyugodtan szólhatok neki, hogy lassítson."
A versenyzők nem hordanak ékszert az autóban, mert balesetveszélyes.
Sebastian Vettel: "Ez egy szóbeszéd. Néhányan órát viselnek, és persze a nehéz cuccok miatt balra húz az autó is. (nevet) Vannak, akik láncot vagy fülbevalót viselnek vagy valaki szerencsehozó medált. Én nem viselek ékszert."
Minden versenyzőnek van otthon egy megpakolt koffere.
Sebastian Vettel: "Most több ember nevében kell beszélnem - bizonyára ez így van néhány versenyzőnél. Szerintem azért ez inkább csak egy szóbeszéd. Nálam mindig kaotikus a helyzet, mire bepakolok. Néha csak mindent bedobálok, aztán később rájövök, hogy a felére nincs is szükségem. Megpakolt kofferem nincs, de az biztos, hogy mindenki gyorsan tud rámolni."
Minden versenyző arról álmodik, hogy a Ferrari színeiben versenyezzen.
Sebastian Vettel: "Ez így van. A Ferrari egyszerűen különleges. Mindenki erről álmodik, kivéve, ha az illető érzékelten, és egyáltalán nem érdekli a történelem. A Ferrari és a Formula-1 összetartoznak. A Ferrari egy legenda, ezért egy napon mindenki szeretne a részese lenni."
A versenyzőket csak a jelen és a jövő érdekli, a történelem semmit sem jelent nekik.
Sebastian Vettel: "A két dolgot el kell különíteni egymástól. Ha azt nézzük, hogy melyik futam volt érdekes és melyik nem, akkor szerintem ez az, ami érdekli az embereket. A közeljövő sokakat foglalkoztat, a távoli jövő azonban messze van. Sok mindent nem lehet előre megtervezni."
A versenyzők nem olvasnak könyvet, csak szaksajtót, vagy a napilapok sportrovatát.
Sebastian Vettel: "Ebben sok igazság van. Nem vagyok jóban a könyvekkel, és ezzel sokan mások is így vannak. Talán ha idősebb leszek, ez megváltozik. A szakújságok egyszerűen jobban érdekelnek. Nem sok olyan versenyzőt ismerek, aki falja a könyveket."
A versenyzők soha nem félnek semmitől sem.
Sebastian Vettel: "Ez egy szóbeszéd. Egy pilóta készen áll többet kockáztatni, mint mások, és gyakori, hogy az autón kívül is őrült dolgokat művelünk. A sebesség hozzátartozik az életünkhöz, szükségünk van erre a felfokozott állapotra. A vérünkben van, hogy minden dologban a kihívást keressük. De vannak olyan dolgok is, amelyektől még az autóversenyzők is félnek. Van, aki fél a magasságtól, valaki a repüléstől. Tudtommal Olivier Panis félt a repüléstől, mások a pókoktól. Én például az egerektől."
Miért félsz az egerektől?
Sebastian Vettel: "A lakókocsinkban régebben sok egér volt. El akartuk őket kapni, de ahhoz szét kellett szedni az egész autót. Édesapám letérdelt a konyhánál és szorgalmasan kopogott, hogy kibújjanak, én pedig a másik oldalon álltam egy elemlámpával, az egyik egér pedig elrohant előttem. Megrémültem. Ezeket a kis lényeket nem is tudom elviselni."
A látási problémákkal küszködő pilóták esélytelenek.
Sebastian Vettel: "Nem hiszem, hogy ez így van. Két éve volt egy csapattársam (Sebastien Bourdais), aki szemüveget viselt a sisak alatt. A szemhibákat lézerrel kezeltetni lehet, valamint kontaktlencsét vagy szemüveget viselni. Nem hinném, hogy az éles látás a legfontosabb az autóversenyzőknél. Korábban is voltak szemüveges versenyzők, Villeneuve, de Adamich, Gregory."
A versenyzők vezetés közben is észreveszik a kis különbségeket is.
Sebastian Vettel: "Ez részben igaz. Az apró részletek kifejezés egy kis magyarázatot igényel: azt mi sem tudjuk megmondani, hogy valakinek ki van-e kötődve a cipőfűzője. Néha persze látunk dolgokat, ha akarjuk, ha nem. Volt olyan eset, hogy valaki észrevette, hogy egy hölgy megszellőztette a pólóját. Az is előfordul, hogy a kivetítőn megpillantjuk mások akcióját."
Esőfutamoknál, ahol nagy az esőfüggöny, a pilóták a fülükre hagyatkoznak.
Sebastian Vettel: "Vannak olyan helyzetek, amikor a fülnek kell segítenie a szemet. Robert Kubica mesélte, hogy amikor 2007-ben annyira szakadt az eső Fujiban, nem látta, csak hallotta néhány ellenfelét. Ez nem szóbeszéd."
A versenyzőknek kifinomult a szaglásuk az autóban.
Sebastian Vettel: "Ez is igaz. Természetesen van, akiknek jobb a szaglása, de a jó szimat valóban érzékelhető. Szingapúrban a 20-as kanyar mögött van egy büfé, ahol mindenfélét főznek. Minden körben érzed. Néha azt is megérzed, ha épp elfüstöl valami az autón."
A versenyzők olyan ritkán isznak alkoholt, hogy már egy pohár sörtől is berúgnak.
Sebastian Vettel: "Én biztos. Ehhez még egy pohár sörre sincs szükségem. Malajziában nagyon sok folyadékot veszítettem és szomjas voltam. A dobogón jól belekortyoltam a pezsgőbe. Amikor megérkeztem a sajtókonferenciára, éreztem, hogy valami nincs rendben. Sportolás után nem tanácsos alkoholt fogyasztani. Minden csak edzés kérdése, de nem szeretnék példákat mondani."
Vettel előszerződést kötött?
Az Express című lap információ szerint Sebastian Vettel előszerződést kötött a Ferrarival.
A Formula-1-ben mindig különleges helyet foglalt el a Ferrari, illetve az istálló versenypolitikája. Az olasz csapat állandó jelleggel azon munkálkodott, hogy a legjobb pilótákat ültesse az autói volánja mögé, és emiatt a gárda számos pletyka alapjául szolgált az évtizedek folyamán.
A legújabb hírek szerint több versenyző is előszerződést kötött a maranellói brigáddal: állítólag a francia Jules Bianchi, a lengyel Robert Kubica, valamint a német Sebastian Vettel is megállapodott az istállóval.
- A Ferrari egyszerűen különleges. Minden versenyző arról álmodik, hogy a Ferrarinál versenyezhessen, kivéve, ha az illető érzéketlen, és egyáltalán nem érdekli a történelem. A Ferrari és a Formula-1 összetartoznak. A Ferrari egy legenda, ezért egy napon mindenki szeretne a részese lenni – mondta a német
Az Express című lap információ szerint az idei év bajnoka 2012-es idény után foglalhatja el a helyét az egyik Ferrari volánja mögött. A felek állítólag a titoktartás miatt nem nyilatkozhatnak, de sokat elárul Luca di Montezemolo németről adott rövid nyilatkozata.
- Sebastian gyors, intelligens és még nagyon fiatal. Előbb vagy utóbb egy piros autót fog vezetni – idézi a napilap Montezemolót.
Vettel: Ezzel nem ért véget semmi, bizonyítanom kell
A Red Bull-Racing német versenyzője szerint még mindig van bizonyítani valója maga és csapata felé. Sebastian koncentráltabb versenyzést vár magától.
A 2010-es szezon egyértelműen a Red Bull, a McLaren és a Ferrari csatájáról szólt, amit végül az osztrák istálló nyert meg. A csapat világbajnoki címe után Sebastian Vettel, a „bikák” német pilótája is felért a csúcsra.
Sebastian remek kvalitásokkal rendelkezik, de tudja, még mindig sokat kell tanulnia, és bizonyítania.
„Igen, sok tanulás vár rám, és bizonyítanom kell. Bizonyítanom kell magam és a csapatom felé is. Fontos, hogy a hibák lehetőségét minimalizáljam. A technika már az én oldalam, így a vezetést csak én garantálhatom. Én vezetem az autót, és nem más.” – mondta Sebastian Vettel.
Utolsó kommentek