www.kimiraikkonen.com

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Írj ha...


Ahol nincs te, ott nincs én se. "

Kimi 4ever:) kimi gif Pictures, Images and Photos

Már nem sok van..:P

Utolsó kommentek

Ő mondta...:)

»●Boldog Névnapot●«

Azt mondják nem vagy rossz? Legjobb vagy. : )))

2010.11.19. 19:29 | Andrejja | Szólj hozzá!

Vettel: Azt mondják, nem vagyok rossz

 

 

Sebastian Vettel tíz évvel ezelőtt még a Schumacher család kerpeni gokartklubjában tanulta az autóversenyzés alapjait, ma pedig már ott van a neve Michael Schumacheré mellett a Formula–1 világbajnokainak listáján. A 2010-es idény utolsó versenyén a tabella harmadik helyéről az élre ugró, a sportág legfiatalabb világbajnokává váló Red Bull-pilóta diadala előtt pályafutásának és idényének összefoglalójával, valamint Vettel saját diadalmas szavainak idézésével tisztelgünk.

Az 1987. július 3-án Heppenheimben született Sebastian Vettelt apja vitte el először gokartozni, és a kisfiú azonnal beleszeretett a száguldásba. Nyolcévesen már versenyeken is elindulhatott, a Schumacher család által üzemeltetett kerpeni gokartközpontban nevelkedve korosztálya egyik legjobbjává vált.

– Kiknek köszönheti a sikerét?
– Túl hosszú a névsor, senkit sem akarok kifelejteni, úgyhogy neveket inkább nem mondok. A csapat tagjainak, természetesen, a mérnököknek és a szerelőknek, azoknak, akik a versenyeken dolgoztak, és azoknak is, akik a központunkban végeztek fáradhatatlan munkát. Erős a társaság, összehangoltan dolgozik, kiváló hangulatban. Köszönöm azoknak, akik Ausztriában segítettek azóta, hogy a Red Bull a szárnyai alá vett, illetve azoknak, akik még korábban segítettek, amikor Kerpenben gokartoztam.

Ahogy teltek az évek, egyre sikeresebb lett, 2001-ben junior Európa-bajnok lett, s olyan nagy versenyeket nyert meg, mint a párizsi Bercy-sportcsarnokban megrendezett viadat, valamint a Monaco-kupa. 2002-ben a királykategóriában Európa-bajnoki 6. lett, de több időt nem pazarolt a gokartozásra.

– Brazíliában sokan bírálták a Red Bullt, amiért nem engedte el Webbert, aki egy pontra csökkentette volna a hátrányát Alonsóval szemben. Most ennek köszönhetően Ön a világbajnok.
– Ez a „sohasem lehet tudni, mit hoz a jövő” tipikus esete. Csak a legvégén mondhatjuk meg, hogy amit tettünk, jó vagy rossz volt-e. Sokan kritizálták a Ferrarit a Német Nagydíj után, de Fernandónak minden pontra szüksége volt. Ám Brazíliában az én helyzetem is sokkal jobb lett, és most bebizonyosodott, hogy – mondhatjuk így is – a sors igazságot szolgáltatott.

A 2003-as évet már versenyautóban kezdte, a német Formula BMW-sorozat legjobb újoncaként a bajnokság második helyén zárt. Egy évvel később nem volt ellenfele, a sorozat valaha volt legegyoldalúbb bajnokságában 20 versenyből 18-at megnyerve lett bajnok.

– Mi a legfontosabb, amit az idén tanult?
– Az, hogy miképpen kell kezelni a csalódásokat. A Magyar és a Belga nagydíj után is a padlóra kerültem, de rájöttem, hogy önmagamat kell mutatnom, nem játszhatom el másnak a szerepét. A Formula–1-ben, illetve általában a sportban történnek olyan események, amelyeket nem szeretünk, de ezekkel együtt kell élni. Nem szabad elfelejteni, hogy elképesztően erős a mai mezőny az F1-ben, és a sok kiváló versenyző közül csak egy lehet világbajnok az év végén. A lényeg, hogy sohase felejtsd el, honnan jöttél és ki vagy valójában.
F3-as dobogón Kubicával és Di Grassival

A Formula–1-es istállót vásárló Red Bull fiatal versenyzőket támogató programjának vezetői is felfigyeltek Vettelre, a tehetségkutatást vezető Helmut Marko egykori F1-es pilótát lenyűgözte a fiatal fogszabályozós srác autóvezetése és laza, mégis érett jelleme. A Red Bull és a BMW támogatásával Vettel gyorsan vette a szamárlétra fokait, 2005-ben újoncként ötödik lett a Formula–3-as Euroszériában, egy évre rá pedig csak a brit Paul di Restától kapott ki (a német túraautó-bajnokságban jeleskedő, a Force India tartalék pilótájaként is dolgozó skót ázsióját is növelheti Vettel vb-címe).

– Milyennek értékeli az idényét?
– Elképesztő hullámvasút volt, nem is tudom, hányszor változott a helyzet a tabella élén. Fernandót és engem is rengetegen leírtak az idény különböző szakaszaiban, mégis mindketten fel tudtunk állni, a Ferrari és a McLaren is kőkeményen küzdött. Lewisnak is megszakadt néhányszor a szíve, talán mindannyian tele tudnánk írni egy könyvet azokról a versenyekről, amelyeket megnyertünk volna, ha nem történik valami szerencsétlenség. Elsősorban mentálisan volt megterhelő az évad, nehéz volt nem odafigyelni a bírálóinkra és a mindig nagyon kritikus sajtóra. Most viszont azt mondom, minden jól sült el, és nagyon büszke vagyok.

Vettel 2006-ban az F1-ben is bemutatkozott, miután Robert Kubica versenyzői állást kapott a BMW-nél, Vettel lett a csapat pénteki tesztpilótája. A valaha volt legfiatalabbként szerepelt F1-es nagydíjhétvégén, s bár első pályára hajtásakor átlépte a sebességhatárt a boxutcában, a pénteki edzésnap legjobb eredményével kárpótolta a BMW-istállót.

– Érzett fordulópontot a szezon során?
– Miután a Belga Nagydíjon nekimentem Jensonnak, a verseny után nagyon szomorú voltam, hosszan elbeszélgettem vele, bocsánatot kértem tőle a történtekért, nem akartam bajt okozni sem neki, sem magamnak, mégis így sült el. Rengeteg kritikát kaptam, de ebben az időszakban derült ki az is, kikre számíthatok, és kik azok, akik csak a győzelem idején állnak mellettem. Elfogadtam, hogy néha rosszul sül el egy-egy verseny, és utólag semmit sem tehetünk.
Ez első F1-es futama előtt

Élete legsúlyosabb versenysérülését is ebben az évben szenvedte el, első Renault-világsorozatbeli szereplésekor egy karambolozó autó szétrepülő szilánkjai kis híján levágták az egyik ujját.

2007-ben a Renault-világsorozatban versenyzett, s Kubica montrealban elszenvedett balesete után megkapta a lehetőséget az F1-ben is. A BMW-nél beugróként Indianapolisban a hetedik rajtkockát szerezte meg, s bár a rajt után visszaesett a tizedik helyre, nyolcadikként ért célba, és mindjárt meg is szerezte első világbajnoki pontját. Természetesen az F1 legfiatalabb pontszerzője lett, amit további rekordok követtek pályafutása során.

– Mit jelent Önnek a világbajnoki cím?
– Nem tudom, mit lehet mondani. Nagyon büszke vagyok. Van egy srác a csapatban, aki fejből tudja az összes világbajnokot ezerkilencszáz-ötven óta. Csak mondunk neki egy évszámot, és már mondja is a nevet. Mostantól én is rajta vagyok a listán, ott a nevem Ayrton Sennáé és Michael Schumacheré mellett.

 

A BMW mégis lemondott róla, s átpasszolta Vettelt a Red Bullnak, amely a Toro Rossóban számított rá az elbocsátott Scott Speed helyén. Vettel a Hungaroringen mutatkozott be új csapatában, s ötödik versenyén, a Japán Nagydíjon életében először F1-es futam élén állt. Ehhez a versenyhez mégis elsősorban első botránya fűződik, a biztonsági autó mögött haladva elbambult, és belerohant az előtte fékező Mark Webber Red Bulljába.

– Három éve Kimi Räikkönen is a harmadik helyen állt a vb-n az utolsó futam előtt, és világbajnok lett. Gondolt rá a vasárnapi rajtot megelőzően?
– Érdekes, pont rá és a helyzetére gondoltam vasárnap délelőtt. Sokan szeretik érte Kimit, mások pedig megvetik, de a hozzáállása – hogy bocsánat, de sz**rik a helyzetre – abban a helyzetben tökéletes volt, hiszen nem izgulta túl a szituációt, hidegvérrel tette, amit tennie kellett. Ugyanez volt a célom az egész hétvégén, kizárólag a saját feladatommal foglalkozni. Aztán persze ki gondolta volna, hogy Fernando a Ferrarival a harmadik rajtkockából indulva csak hetedik lesz? Néha ilyen kiszámíthatatlan az autósport.
Az első győzelme után

Nem emésztette magát sokáig, a következő futamon Kínában negyedik lett. Az áttörést a 2008-as idény hozta el, még mindig a Toro Rossónál versenyezve a fiókcsapatot az anyaistálló elé vezérelte a 2008-as vb-n, miközben Monzában hihetetlen győzelmet aratott. Már az is csoda volt, hogy megszerezte az első rajtkockát az esőben, s másnap Heikki Kovalainent lerázva magabiztos győzelmet aratott addig nyeretlen csapata (az egykori Minardi) hazai versenyén.

A szezonzárón is közel került ahhoz, hogy kulcsszerepet játsszon, három körrel a leintés előtt megelőzte Lewis Hamiltont, akinek emiatt (és mert Timo Glock nem cserélt kereket az eső érkezésekor) veszélybe került a vb-címe.

– Igaz, hogy még mindig ugyanazt a tűzálló maszkot viseli, mint 2008-as monzai győzelmekor?
– Nem igaz, az a fejvédő otthon van, máig mosatlanul, örök emlék marad. Viszont a mostanira rá van írva, hogy Monza. Ennek története van, az egyik szerelőm megkérdezte, mi az a szó, amitől mindig jó kedvre derülök, és gondolkodás nélkül azt mondtam neki, Monza. Hihetetlen élmény volt a két évvel ezelőtti győzelmem, a szurkolók fölé nyúló dobogón állni, és hallgatni az olasz himnuszt – ennél jobb érzés aligha lehet az életben. Aztán az egyik versenyen láttam, hogy rá van írva a fejvédőmre, hogy Monza. Valóban jót tett, jó kedvem lett tőle a száguldás előtt, és az idei Olasz GP-m is nagyon jól sikerült.

Nem volt kérdés, hogy a Red Bull 2009-re felhívja az első csapatába, s Adrian Newey új szabályok alapján megépített autójával a vb egyik esélyeseként várta az idényt. Ám a Red Bull – szemben a Brawnnal – nem építette autójára a dupla diffúzort, s a német akkora hátrányba került, hogy már nem tudta ledolgozni az idény végéig. Ám az Abu-dzabi Nagydíjon aratott győzelmével jelezte, az idén eggyel feljebb lép a ranglistán.

– A csúcsról tekinthet a Formula–1-re. Milyennek találja most a sportágat?
– Élvezem minden percét. A futam előtt elgondolkodtam rajta, hogy rengeteg ember jött el Abu-Dzabiba, hogy megnézze ezt a versenyt, az egész világon milliókat megmozgat és érdekel a futam, mindenki arra kíváncsi, hogy ki nyer és ki lesz a világbajnok. Már amiatt is roppant boldog voltam, hogy egyáltalán részese lehetek ennek az eseménynek, hogy én lehetek az egyike annak a négy versenyzőnek, akik közül kikerül a világbajnok. Tizenkilenc versenyünk volt, rengeteget utaztunk, sok-sok emberrel találkoztunk a világ különböző pontjain, egy nagy utazás ez az egész, s csak hab a tortán, hogy a világ legjobb versenyautóit vezethetjük. Ráadásul az esetek többségében azt mondják rólam, hogy nem vagyok rossz, úgyhogy tényleg élvezem.
SEBASTIAN VETTEL IDÉNYE FUTAMRÓL FUTAMRA 
Bahreini GP (rajt: 1., futam: 4.): Az idény első versenyén megmutatta, hogy ő a leggyorsabb versenyző a mezőnyben, a ferrarisok előtt megszerezte a pole pozíciót, és vezetett is, mígnem egy gyújtógyertya meghibásodása miatt a futam hajrájában lelassult, és leszorult a dobogóról. (4. a vb-n, 13 pontos hátránnyal)
Ausztrál GP (1., kiesett): Újabb magabiztos autóvezetés maradt jutalom nélkül, a csapat a boxkiállásnál rosszul rögzítette a bal első kereket, Vettel féke emiatt nem fogott az egyik kanyarban, és a kavicságyba csúszott. (7., 25)
Malajziai GP (3., 1.): A rajtnál sikerült elhúznia az élről induló Webber mellett, és vissza sem nézett, miközben a Ferrari és a McLaren az elrontott időmérő után szenvedett, megszerezte első idei győzelmét. (3., 2)
Kínai GP (1., 6.): Ismét rajtelső, újabb elszalasztott győzelem. A verseny elején eleredő esőben kiment kereket cserélni, aztán amikor elállt, megint mehetett a boxba. Visszaesett, és már nem tudott felkapaszkodni az élmezőnybe. (5., 15)
Spanyol GP (2., 3.): Nem tudott mit kezdeni Webberrel, s a második helye is elúszott fékhibája miatt. A dobogóra végül azért állhatott fel, mert Hamilton az utolsó előtti körben defekt miatt kiesett. (3., 10)
Monacói GP (3., 2.): A bombaformában versenyző Webber mellett Kubica is megelőzte az időmérőn, a versenyen azonban jobb rajtjának köszönhetően rögtön a lengyel elé került. (1., holt versenyben)
Török GP (3., kiesett): Vettel Webber mögött haladt a verseny hajrájában, de a McLarenek egyre közelebb kerültek hozzájuk. A német úgy érezte, támadnia kell, de nekiment csapattársa autójának, és kiesett. Webber harmadikként célba ért, a két pilóta egymást okolta a baleset miatt. (5., 15)
Isztambulban Webberrel ütközött össze
Kanadai GP (2., 4.): Az idén először nem a Red Bullé lett az első rajtkocka, és a versenyen is jobb volt a McLaren, valamint a Ferrari Vetteléknél. A 4. helynél jobbat nehezen tudott volna kihozni a montreali futamból. (5., 19)
Európai GP (1., 1.): Az idei negyedik rajtelsőségét győzelemre tudta váltani. A rajt után összeért autója Hamiltonéval, de ennél több aggodalomra nem volt oka. Webber ráadásul kiesett, amivel Vettel pozíciója erősebbé vált a vb-pontversenyben és a csapaton belül is. (3., 12)
Brit GP (1., 7.): Hiába indult a pole-ból, az időmérő előtti légterelő-ügy miatt felpaprikázva versenyző Webber elhúzott mellette, Hamilton első légterelője Vettel hátsó gumijához érve defektet okozott, a németnek a mezőny végéről csodás manőverekkel kellett felkapaszkodnia. (4., 24)
Német GP (1., 3.): Mindkét Ferrari elhúzott mellette a rajt után, és a versenyen Vettel nem tudta tartani velük a lépést. Massa elengedte Alonsót, Vettel testközelből látta a brazil drámáját a dobogón. (4., 21)
Magyar GP (1., 3.): Ezúttal a rajtot nem szúrta el Vettel, de a biztonsági autó pályára küldését követően szervizelt, és a pályán maradó Webber mögé került. A safety car mögött a megengedettnél (legfeljebb 10 autóhossz) jobban lemaradt csapattársától, megbüntették, és csak harmadik lett Alonso mögött. (3., 10)
Belga GP (4., 15.): Eddigi legrosszabb rajtpozícióját szerezte meg, de a versenyen felzárkózott a második Button mögé. Előzési kísérletét azonban elrontotta, megcsúszott, összeütközött az angollal, aki kiesett, Vettel pedig új légterelőért a boxba hajtott, és elveszítette a pontszerzés lehetőségét. (3., 31)
Olasz GP (6., 4.): Monzában még gyengébb volt a Red Bull az időmérőn, a versenyen a motorjával bajlódó Vettel elengedte Webbert, de végül mégis az ausztrál előtt ért célba. (5., 24)
Szingapúri GP (2., 2.): Ismét lemaradt a pole pozícióról, Alonso az első rajtkockát kihasználva meg is nyerte a versenyt Vettel előtt. A német a végén közel volt a spanyolhoz, de nem kockáztatta meg az előzést. (4., 21)
Japán GP (1., 1.): A Red Bullt csak az esős időmérő foszthatta volna meg a biztos első rajthely és a győzelem megszerzésétől. Ám a szombati eső elmosta az időmérőt, amelyet vasárnap száraz pályán tartottak meg, és Vettel hozta a kötelezőt – a versenyen is. (3., 14)
Dél-koreai GP (1., kiesett): Az eső miatt késve, biztonsági autó mögött elrajtoló versenyen Webber kiesése után a győzelem felé száguldott, át is vette volna a vezetést a pontversenyben, de a Renault-motor tíz körrel a leintés előtt tönkrement, és így Alonso ölébe hullott a győzelem és a vb-1. hely. (4., 25)
Brazil GP (2., 1.): Hülkenberg mindenkit meglepett a száradó pályán megtartott időmérőn, de Vettel a futam első kanyarjáig várt a Williams-pilóta megelőzésével. Onnantól magabiztosan vezetett, s maga mögött tartotta csapattársát. (3., 15)
Abu-dzabi Nagydíj (1., 1.): A pole-ból indulva magabiztos győzelmet aratott, amihez az is kellett, hogy az üldöző Hamilton a boxkiállása után beragadjon Robert Kubica mögé. A vb-vetélytárs Alonso a Ferrari rossz boxtaktikája miatt csak a 7. lett. (Világbajnok, 4 pontos előnnyel)

http://www.nemzetisport.hu/f1/vettel-azt-mondjak-nem-vagyok-rossz-2052887

 

A bejegyzés trackback címe:

https://manocska29.blog.hu/api/trackback/id/tr632459935

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása